Hopp til innhold

- Vi kan ikke behandle folk slik

Martin Engeset fra Høyre reagerer kraftig på at mennesker i Norge nærmest må leve fra hånd til munn på grunn av lang saksbehandlingstid i Nav.

Martin Engeset
Foto: Holm, Morten / SCANPIX

I dag skrev nrk.no om Solfrid fra Oslo som allerede har ventet i ni måneder på søknaden sin om 50 % uføretrygd, og som nå må belage seg på å vente åtte uker til før Nav kan gi henne et svar.

Les:

Lever på vann og brød i Nav-kø

Levd av gammelt brød

I denne perioden har hun til tider måttet leve av gammelt brød og vann.

- Jeg har fryst og sultet flere ganger siden november. Periodevis har jeg gått helt uten mat og har vært nødt til å be venner om hjelp for i det hele tatt kunne overleve, sa Solfrid til nrk.no.

Dette opprører Engeset, som er Høyres sosialpolitiske talsmann og stortingsrepresentant for Østfold.

- Dette går ikke an, vi kan ikke vedkjenne oss at mennesker i dette landet går så lenge uten å få hjelp av det offentlige, sier Engeset.

Ønsker et annet fokus

Han er også opprørt over Navs nærmest ensidige fokus på dagpenger, og ønsker at man i større grad retter øynene mot de store gruppene som sliter innenfor mange av de andre ytelsene som Nav disponerer.

- Det er så mange andre ytelser i Nav der mange andre sliter, og Nav kan rett og slett ikke behandle mennesker på denne måten, sier Engeset som er forundret over regjeringen.

- Det er rart at regjeringen går ut og sier at Nav fungerer. Jeg synes det er forunderlig at de til og med tar med seg kongen og viser ham rundt på et Nav-kontor, sier Engeset.

Les: Hevder Nav-krisen er over

Mandag troppet Nav-direktør og Arbeids- og inkluderingsminister Dag Terje Andersen opp på Nav Asker og ønsket Hans Majestet Kongen velkommen. Der kunne de avblåse dagpenge-krisen i Oslo og fortelle at nå går alt så meget bedre i den utskjelte etaten. Dette har flere reagert på.

Les: - Krisen i Nav er langt fra over

- Vi har kommet med flere konkrete forslag, men alle har blitt avvist. Nå gjenstår det å se hva regjeringen legger frem på fredag, sier Engeset og henviser til regjeringens stortingsproposisjon for Nav som det er knyttet stor spenning til.

Les: Får trolig over en halv milliard

Nav ikke fornøyd

Direktør overordnet fylkesledd i NAV Yngvar Åsholt.

Direktør overordnet fylkesledd i NAV Yngvar Åsholt.

Foto: Apeland Informasjon

Fylkesdirektør i Nav Yngvar Åsholt er ikke selv fornøyd med den saksbehandlingstiden etaten har hatt på uføreytelser så langt, men han lover dyrt og hellig at nå skal ting bli bedre.

- Vi er på ingen måte fornøyd med saksbehandlingstiden på uføreytelsene, vi jobber nå på flere områder for å få ned disse saksbehandlingstidene og vi kommer til å mobilisere mye ressurser. Både egne team som kan jobbe spesielt å bygge ned uføreytelser, og vi skal fra nå av klare å ta unna de nye sakene som kommer inn, sier Åsholt.

- Jeg lover at vi skal gi et bedre tilbud til våre brukere dette året enn det vi har klart så langt, sier Åsholt.

AKTUELT NÅ