Hopp til innhold

- Ventetiden er helt uakseptabel

Arbeids- og inkluderingsminister Dag Terje Andersen (Ap) er ikke fornøyd med saksbehandlingstiden i NAV.

Dag Terje Andersen
Foto: Solum, Stian Lysberg / SCANPIX

Samtidig som arbeidsledigheten skyter i været, er det i Oslo nå opptil åtte ukers behandlingstid på søknader om dagpenger, til tross for at NAVs egen frist er tre uker.

- Ventetiden vi ser på noen av NAVs kontorer, er ikke akseptabel. Det å kunne møte situasjonen med flere arbeidsledige på en bedre måte, er også grunnen til at NAV har fått 320 nye stillinger gjennom krisepakken, sier Andersen.

- Allerede før jul fikk NAV beskjed om at de kunne begynne å utlyse disse stillingene, så dette arbeidet er nå i gang.

NAV nedbemanner

Men til tross for ekstrastillingene må mange av NAVs fylkeskontorer i disse dager kutte i bemanningen, midlertidig ansatte får ikke fornyet kontraktene sine. Bare i NAV Oslo vil det i løpet av i år bli 117 færre hoder enn i fjor, før ekstrastillingene er fordelt.

Les: NAV nedbemanner

- Det er klart at når vi har færre mennesker på jobb, har vi også færre folk til å behandle sakene, sa fylkesdirektør i NAV Oslo, Torhold Lien Utvik, til nrk.no da.

- Uakseptabelt at folk må vente så lenge

Også i fjor sommer sa Arbeids- og inkluderingsdepartementet at saksbehandlingstidene i NAV ikke var tilfredsstillende.

40 millioner kroner ble bevilget umiddelbar da det ble kjent at 14.000 mennesker ventet svar fra NAV, mens ytterligere 60 millioner kroner ble bevilget i november i fjor for å få ned saksbehandlingstiden.

Men saksbehandlingstiden i NAV har ikke gått ned - snarer tvert i mot. Ved utgangen av i fjor, hadde 19.000 saker måttet vente altfor lenge på svar.

Les: Bryter egne frister stadig oftere

- Det er uakseptabelt at folk skal vente så lenge før de får dagpengene sine, sier Dag Terje Andersen.

Stortingsopposisjonen er svært misfornøyd med situasjonen i NAV og krevde før helgen at statsråden forklarer seg om dette i Stortinget.

Les: Statsråden må forklare seg

AKTUELT NÅ