Samtidig som arbeidsledigheten skyter i været, er det i Oslo nå opptil åtte ukers behandlingstid på søknader om dagpenger, til tross for at NAVs egen frist er tre uker.
- Ventetiden vi ser på noen av NAVs kontorer, er ikke akseptabel. Det å kunne møte situasjonen med flere arbeidsledige på en bedre måte, er også grunnen til at NAV har fått 320 nye stillinger gjennom krisepakken, sier Andersen.
- Allerede før jul fikk NAV beskjed om at de kunne begynne å utlyse disse stillingene, så dette arbeidet er nå i gang.
NAV nedbemanner
Men til tross for ekstrastillingene må mange av NAVs fylkeskontorer i disse dager kutte i bemanningen, midlertidig ansatte får ikke fornyet kontraktene sine. Bare i NAV Oslo vil det i løpet av i år bli 117 færre hoder enn i fjor, før ekstrastillingene er fordelt.
Les:
- Det er klart at når vi har færre mennesker på jobb, har vi også færre folk til å behandle sakene, sa fylkesdirektør i NAV Oslo, Torhold Lien Utvik, til nrk.no da.
- Uakseptabelt at folk må vente så lenge
Også i fjor sommer sa Arbeids- og inkluderingsdepartementet at saksbehandlingstidene i NAV ikke var tilfredsstillende.
40 millioner kroner ble bevilget umiddelbar da det ble kjent at 14.000 mennesker ventet svar fra NAV, mens ytterligere 60 millioner kroner ble bevilget i november i fjor for å få ned saksbehandlingstiden.
Men saksbehandlingstiden i NAV har ikke gått ned - snarer tvert i mot. Ved utgangen av i fjor, hadde 19.000 saker måttet vente altfor lenge på svar.
Les:
- Det er uakseptabelt at folk skal vente så lenge før de får dagpengene sine, sier Dag Terje Andersen.
Stortingsopposisjonen er svært misfornøyd med situasjonen i NAV og krevde før helgen at statsråden forklarer seg om dette i Stortinget.
Les: