Departementet ber sykehuset rydde opp umiddelbart.
Fredag meldte TV 2 at Ahus bruker over et halvt år på å svare på
henvendelser fra pasientombudet.
Alvorlige saker
Lørdag kontaktet Helse- og omsorgsdepartementet Ahus-ledelsen og ba dem endre rutinene.
- Det er helt uakseptabelt at de bruker så lang tid på å svare pasientombudet. Vi har tatt kontakt med Ahus for å forsikre oss om de nå vil endre rutinene og praksisen, sier politisk rådgiver Tord Dale i Helse- og omsorgsdepartementet.
Mange av klagene gjelder alvorlige feiloperasjoner.
- I flere av disse tilfellene er det alvorlige saker, også dødsfall. Og vi har ikke fått svar, sier pasient- og brukerombud Knut Fredrik Thorne i Akershus.
Lover snarlig møte
Departementet har nå bedt Ahus om å møte pasientombudet.
- Ahus har forsikret oss om at de tar et snarlig møte med pasientombudet for å klare opp i samarbeidet, sier Dale.
Ledelsen ved Akershus universitetssykehus beklaget fredag på det sterkeste at ventetiden på svar har vært lang.