I rapporten påpeker organisasjonen at flere ferjeselskaper forsøker å tjene penger ved å koble barneaktiviteter og alkohol til voksne.
Kritikken retter seg mot Stena Line, Color Line, Silja Line, Fjord Norway og DFDS.
Det er Stena Line som blir pekt ut som den verste. Rederiet har plassert 50 spilleautomater i barnas aktivitetssenter. I salgskatalogen profileres også båten som Absolutt barnas båt, sammen med reklame for Absolut Vodka på neste side.
Ber rederiene skjerpe seg
Barneombud Reidar Hjermann reagerer på båtselskapenes markedsføring. I et brev ber han rederiene unngå koblingen mellom barn og alkohol.
- På Stena Saga har de en trapp opp til bardisken hvor barna kan få sin egen drinkmeny, hvor drinkene ligner veldig mye på drinkene til de voksne, sier han.
- De bør lage alkoholfrie serveringssteder om bord, og de bør fjerne spilleautomater og alkoholservering fra de områdene hvor barn leker. Det burde være en selvfølge, sier Hjermann.
Avviser kritikken
Stena Line er ikke enig i at rederiet kobler barneaktiviteter og alkohol på en utilbørlig måte.
- På en båt er det nesten umulig å kunne separere de ulike seksjonene. Jeg tror ikke barna gjør den koblingen, og jeg tror ikke foreldrene gjør den koblingen, sier Joakim Kendall, informasjonssjef i Stena Line, til NRK.