da et Continental Airlines-fly traff på ekstrem turbulens 80 kilometer nord for Den dominikanske republikk. Flyet måtte nødlande i Miami.
Fire av passasjerene fikk alvorlige nakke og ryggskader.
– Så kraftig turbulens finner man stort sett bare i tropiske strøk rundt ekvator, forteller Edwin Sandnes.
Han er pilot i Norwegian, men jobbet i tre år med å fly charterfly i Karibia, akkurat i området hvor Continental Airlines-flyet var da hendelsen inntraff.
- Les også:
- Les også:
Tordenværet er kraftigere i sør
– Man må nok i hvert fall så langt sør som til Kanariøyene, kanskje enda lenger for å finne så kraftig turbulens, sier Sandnes.
Han forteller at slik turbulens ofte kan ses sammen med tordenvær.
– Og tordenværet i tropiske strøk er mye kraftigere enn her. Skandinavisk turbulens kan nesten ikke sammenlignes med ristingen man kan oppleve der, sier han, men han avskriver ikke at man kan støte på det her nord også.
- Les også:
- I teorien kan det skje, og det har vært litt sterkere stormer her nord de siste årene, sier han.
Turbulens oppstår når luftstrømmene går vertikalt, opp og ned, i motsetning til vanlig horisontal vind.
– Og det må være varmt og fuktig for at turbulensen skal bli kraftig, sier Sandnes.
Unngår uværet - men ser lite om natten
Været i tropiske områder kan bli svært ille, og ifølge Sandnes har det vært dødsulykker om bord i flyet i kraftig turbulens.
– Det er veldig mye fint vær i disse områdene, men når det først blir dårlig, blir det veldig dårlig, forteller han, og nevner et eksempel fra Bahamas da vindstyrken gikk fra stille til orkan på 15 minutter.
Pilotene prøver stort sett å unngå slikt tordenvær når de kan. Men det kan være vanskelig dersom det er natt og mørkt ute.
- Les også:
– Det er ikke alt instrumentene fanger opp, og det er viktig å bruke det blotte øye i slike situasjoner. Men om natten ser man jo ingenting, sier han.
Kabinansatt fløy i taket
Sandnes forteller at han selv havnet i en del vanskelige situasjoner på grunn av været i Karibia, men ingen ble skadet.
– Aldri på min vakt, ler han.
Men for de som nå slapper helt av og tror at alt er trygt og fint på flygningene her i Skandinavia, har Sandnes en historie som beskriver at man aldri kan være for sikker.
– Det var en gang vi gikk inn for landing i Kristiansund, da det var mye turbulens. En av de kabinansatte var på vei for å sette seg ned da flyet gjorde et "hopp". Hun fløy rett i taket, og skadet brystet da hun falt ned igjen, forteller Sandnes.