Hopp til innhold

- Setter sikkerheten på spill

- Sikkerhet og kvalitet må vike for pris og framdrift i enkelte av Vegvesenets tunnel-prosjekter, sier Siri Legernes i Rådgivende Ingeniørers Forening.

E18, omkjøring
Foto: NRK

Etter et ras i Hanekleiv-tunnelen på E18 i jula måtte tunnelen stenges.

Undersøkelser viser at det må gjøres omfattende sikringsarbeider i seks tunneler på strekningen.

Nye E18 gjennom Vestfold hadde så vidt rundet seksårsdagen sin da raset i Hanekleiv-tunnelen gikk.

Hvem har ansvaret?

 

Administrerende direktør i Rådgivende Ingeniørers Forening, Siri Legernes, gir politikerne mye av ansvaret for at en så ny veistrekning kunne ha så store problemer med sikkerheten.

- Vegvesenet styrer etter de politiske signalene de får. Datoen for snorklipping kan bli så viktig at framdrift blir overordnet kvalitet og sikkerhet, sier hun til Dagbladet.

 

 

Veidirektør Olav Søfteland
Foto: NRK

Hun stiller seg dermed ikke bak hylekoret av samferdselspolitikere som krever veidirektør Olav Søftelands avgang.

De to deltok begge i Redaksjon EN  12. april. Der stilte også noen av de skeptiske politikerne, blant andre Frps Per Sandberg.

Taper penger

Bedrifter langs E18 i Vestfold får ikke kompensasjon for tap av penger når deler av E18 blir stengt.

To bensinstasjoner, en cafeteria og to veigriller taper penger på at veien er stengt, men både kommunaldepartementet og vegvesenet har avslått kompensasjonskrav.

Statens vegvesen har fått inn tre anbud på reparasjonen av Hanekleivtunnelen og Løkentunnelen i Vestfold.

Anbudene kommer fra Veidekke, Skanska og AF Skandinavia.

Hanekleivtunnelen
Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger