Etter et ras i Hanekleiv-tunnelen på E18 i jula måtte tunnelen stenges.
Undersøkelser viser at det må gjøres omfattende sikringsarbeider i seks tunneler på strekningen.
Nye E18 gjennom Vestfold hadde så vidt rundet seksårsdagen sin da raset i Hanekleiv-tunnelen gikk.
Administrerende direktør i Rådgivende Ingeniørers Forening, Siri Legernes, gir politikerne mye av ansvaret for at en så ny veistrekning kunne ha så store problemer med sikkerheten.
- Vegvesenet styrer etter de politiske signalene de får. Datoen for snorklipping kan bli så viktig at framdrift blir overordnet kvalitet og sikkerhet, sier hun til Dagbladet.
Hun stiller seg dermed ikke bak hylekoret av samferdselspolitikere som krever veidirektør Olav Søftelands avgang.
De to deltok begge i
12. april. Der stilte også noen av de skeptiske politikerne, blant andre Frps Per Sandberg.Taper penger
Bedrifter langs E18 i Vestfold får ikke kompensasjon for tap av penger når deler av E18 blir stengt.
To bensinstasjoner, en cafeteria og to veigriller taper penger på at veien er stengt, men både kommunaldepartementet og vegvesenet har avslått kompensasjonskrav.
Statens vegvesen har fått inn tre anbud på reparasjonen av Hanekleivtunnelen og Løkentunnelen i Vestfold.
Anbudene kommer fra Veidekke, Skanska og AF Skandinavia.