Det er Ryanairs mangelfulle prisinformasjon og
kontaktopplysninger Forbrukerombudet mener er ulovlig.
Les også:
Les også:
Les også:
- Reklamen lyver
Ryanair reklamerer med store mengder flybilletter til svært lave priser. En lang rekke tilleggskostnader knyttet til for eksempel innsjekking, er imidlertid ikke inkludert i disse lave prisene.
- Er ekstrakostnadene uunngåelig må de inkluderes i billettprisen. Ryanair tar betalt uansett hvordan innsjekking skjer, enten det gjøres på nett eller på flyplassen. Da må disse kostnadene inngå i alle prismarkedsføring, sier seksjonssjef Jo Gjedrem i Forbrukerombudet.
Dårlige klagemuligheter
Ombudet er i tillegg misfornøyd med kundenes mulighet til å klage.
På sine nettsider oppgir Ryanair kun en postadresse og et faksnummer som kan brukes for passasjerklager.
- Ryanair gjør det unødvendig vanskelig for kundene sine å klage ved å kreve at klager må sendes per brev eller faks. I tillegg er det i strid med norsk og europeisk regelverk å ikke oppgi en e-postadresse som selskapet kan nås på, sier Gjedrem.
Forbrukerombudet har tidligere tatt sakene opp direkte med Ryanair, uten hell. Det er derfor de nå har tatt kontakt med irske myndigheter, i håp om at de skal ta affære.
Les også:
Les også:
Les også: