Den farlige gassen har sivet inn både i cockpiten og hele flyet, og en rekke rapporter viser at både passasjerer og piloter er blitt syke.
– Kort tid etter at jeg begynte å fly BAe 146, ble jeg dårlig. Øynene og nesen rant, og jeg fikk voldsom hodepine, sier Susan Michaelis til Teknisk Ukeblad.
Michaelis jobbet som pilot i det australske flyselskapet National Jet fra 1994 til 1997.
– Det kostet meg helsen, hevder hun, og i over 10 år har hun prøvd å dokumentere tilfeller der piloter og kabinansatte er blitt alvorlig syke som følge av giftig gass fra jetmotorene.
Flytypen hun fløy brukes nå av SAS mellom Stavanger og København. Flyene på denne ruten leier SAS fra Atlantic Airways.
Medisinske tester har konkludert med at Michaelis har skader blant annet i åndedrettsorganene, nevrofysiologiske skader i hjernen, kronisk utmattelsessyndrom og skader i det autonome nervesystemet.
– Og det konkluderes også med at jeg har fått skadene som følge av eksponering for kjemikalier, sier hun.
- Omfattende problem
I boken "AviationContaminated Air Reference Manual" dokumenterer hun mange hendelser i internasjonal luftfart hvor piloter og kabinansatte trolig er blitt skadet av gass fra jetmotorer.
Hun påstår at internasjonal luftfart er klar over at oljene i jetturbinene inneholder stoffer som utvikler nervegass – og at dette er et farlig og omfattende problem, men at selskapene fortier det.
Flyselskapene gir ikke bare blaffen i pilotenes helse, de ignorerer også at dette går på flysikkerheten løs. Det er ingen tvil om at det har vært og vil bli katastrofale ulykker på grunn av nervegassen, hevder Michaelis.
- Problemet løst
I SAS Norge er de kjent med at det har vært problemer med gass i denne flytypen, men problemet er løst nå, sier operativ direktør i SAS Norge, Dag Falk-Petersen, til NRK.
- Er det foretatt målinger som bekrefter at det ikke fins slike lekkasjer?
- Ja, det er foretatt mange målinger, og vi sjekker filtrene når vi har flyene på ettersyn, så dette følges veldig tett opp. BAe146 har altså hatt disse problemene, men har dem ikke nå mer.
Jeg føler meg meget komfortabel og trygg på den operasjonen som foregår mellom Stavanger og København. Dette er en veldig trygg og god flytype.
- På hvilken måte stiller SAS krav til de som skal fly ruter for selskapet?
- Vi stiller samme krav til de vi leier inn som vi har til oss selv. Alle fly som SAS opererer, enten med egne fly, eller gjennom innleie, er trygge, forsikrer Falk-Petersen
- Bør forbys
Men John Kristoffersen, som er medlem i flysikkerhetskomiteen i Norsk Flygerforbund, støtter Michaelis og mener at flytypen BAe 146 bør forbys.
Med såpass stor helsefare som dette flyet representerer, bør det forbys etter arbeidsmiljøloven, mener han, og overfor NRK bekrefter han at han kjenner til at piloter er blitt syke på grunn av problemer med gasslekkasje inn i flyet
- Vi kjenner til flere piloter, både i inn- og utland som er rammet av dette. Vi har også hørt rapporter om at passasjerer har følt ubehag, sier han til NRK og etterlyser et sterkere engasjement fra Luftfartstilsynet i slike saker.
Han mener det en spesiell løsning i motorkonstruksjonen som skaper problemene.
– Det er problemer med pakninger i motoren som gjør at det er stor grad av lekkasjer av turbinolje til varme deler i turbinen. Disse turbinoljene avgir giftige gasser når de blir varmet opp, sier han.
Få fakta på bordet
Også Inger-Helene Enger, styremedlem i Norsk Kabinforening, er kritisk til flyet.
– Myndighetene må på banen. Det viktigste nå er å få mer fakta på bordet. Giftgasser i kabin og cockpit kan få dramatiske konsekvenser, sier Enger.