- Det har vært viktig for oss å få behandlet søknadene om dagpenger innen tre uker, og det har vi nå klart, sa Saglie på mandag.
Les:
Nav bekreftet også overfor NRK at de anså problemene i Oslo som løst.
- For tidlig å si at problemet er løst
Men tall som byrådet i Oslo har hentet inn fra sosialkontorene i hovedstadens bydeler, viser at arbeidsledige ble sendt til sosialkontoret senest like før helgen.
Av henvendelsene til sosialkontorene i Oslo i forrige uke, gjaldt en av fem henvendelser dagpenger. Da er det litt tidlig å si at problemene er løst, mener byråd for velferd og sosiale tjenester, Sylvi Listhaug (Frp).
- Jeg tror ikke at de som ble sendt på sosialkontoret et par dager før Saglie sa at problemene var løst, oppfatter at Nav-krisen er over, sier hun.
- Løy Nav-direktøren da han sa at krisen i Oslo var løst?
- Jeg registrerer i hvert fall at arbeidsledige også i forrige uke ble sendt på sosialen, svarer Listhaug.
- Hvis Nav-ledelsen synes dette er godt nok, får det stå for deres regning, men jeg er ikke fornøyd med det.
- Har ikke kontroll i det hele tatt
Også sosialpolitisk talsmann i Fremskrittspartiet, Robert Eriksson, reagerer kraftig på opplysningene.
- Dette tyder på at Tor Saglie ikke har kontroll over Nav i det hele tatt. Det går ikke an å gå ut med halvsannheter i media for å pynte på virkeligheten, sier Eriksson til nrk.no.
- Det er skuffende og gjør at man tar Navs opplysninger med en klype salt. Det er tydelig at Saglie har så stor respekt for sannheten at han unnlater å fortelle den.
Les:
- Vi kom bakpå
Nav på sin side garanterer at de har oppnådd måltallene.
- Vi har som mål at 80 prosent av de som søker dagpenger, skal få dagpengene innen 21 dager, og det måltallet har vi nå nådd, sier fylkesdirektør i Nav, Yngvar Åsholt, til nrk.no.
Han sier det er flere grunner til at de verken kan si eller gi alle dagpengesøkende en garanti om at de kun må vente tre uker før de får svar.
- Mange som søker om dagpenger, har rett og slett ikke krav på det etter dagens regelverk. Andre sender inn mangelfulle søknader, derfor klarer vi ikke å behandle alle innen 21 dager, sier Åsholt og legger til at de har økt bemanningen og fått overført ressurser for å få ned saksbehandlingstiden.
- Hvorfor satte dere ikke inn disse tiltakene før?
- Det hele skjedde så fort, og vi kom rett og slett bakpå, sier Åsholt.
- Kjemperegning etter surr
Oslo-byråd Sylvi Listhaug vil gjøre direktør i Nav Oslo, Toril Lien Utvik, kjent med tallene. I etterkant venter også en regning til Nav.
- Når dette surret er over, sender vi en regning for å få tilbake pengene kommunen har utbetalt i sosialhjelp til arbeidsledige som skulle hatt dagpenger av Nav. Det er snakk om flere millioner kroner, sier Listhaug.