Hopp til innhold

- Mobilen blir dyrere

Elektronikkbransjen anker mobildommen til Høyesterett, og håper at klagetiden skal bli redusert til to år. - Skulle forbrukerne vinne igjen kan det bety dyrere mobiltelefoner i Norge.

mobil
Foto: M. SPENCER GREEN / AP

Det sier administrerende direktør i Stiftelsen Elektronikkbransjen, Synnøve Bjørke, til NRK. Elektronikkbransjen ble i fjor ble stevnet inn for retten av Help Forsikring (tidligere Forbrukerforsikring) etter en feil med en mobiltelefon, og dermed var en svært viktig prinsipiell sak oppe i rettssystemet.

- Vi er parat

I desember kom dommen, og den utropte forbrukeren som vinner. Oslo tingrett slo nemlig fast at man kan klage på en mobiltelefon i fem år. Tidligere var det to år.

- Men vi ser at dommeren er usikker i sin dom, og det gir han klart uttrykk for i domsslutningen. Derfor har vi valgt å anke dommen, fordi vi har tro på at Høyesterett ser vår sak, og at vi får en dom der, sier Bjørke.

Advokat Silje Nesteng i Help Forsikring sier at de ikke er overrasket over avgjørelsen om å anke dommen.

- Anken er jo i tråd med hva bransjen har signalisert. Men vi mener at vi fortsatt har en meget god sak, og er parat til å fortsette prosessen dersom Høyesterett skal behandle den. I så fall vil vi få en endelig avklaring, sier hun.

- Vil koste dyrt

Elektronikkbransjen har anket direkte til Høyesterett, noe som er mulig når det er to profesjonelle parter som kjører saken. Hvis ikke Høyesterett behandler saken skal den opp for lagmannsretten.

- Vi mener at to år er nok. En mobil er en bærbar forbruksvare som folk flest behandler tøft. Den går opp og ned av veska, opp og ned av på bordet og behandles tøft. Med en slik bruk er den ikke ment å vare lenger, sier hun.

Bjørke er også klar på at det vil koste dyrt for mobilprodusentene å ha en klagetid på fem år.

- Jeg har ikke tall på dette, men det vil koste mye penger. Dette er beregninger som vil bli lagt inn i produksjonen, og som igjen vil føre til at du og jeg må betale enda mer for mobiltelefonen i framtiden, sier hun.

- For dumt med særordninger

Hun sier videre at dette er en veldig viktig prinsipiell sak:

- På bærbare produkter bør det være to år. Saken er prinsipiell viktig fordi dette også gjelder andre bærbare produkter som mp3-spillere. En endring vil nemlig gjelde for 6 millioner andre produkter, sier hun.

- Det er forskjell på mobiltelefoner. Enkelte modeller koster noen få hundrelapper, mens noen koster flere tusen kroner. Bør det være forskjell på klagetiden på disse?

- Nei det synes vi ikke. Det er bruken som gjelder, og med denne formen for bruk som en mobil gjennomgår, synes vi to år er nok. Utskiftningstakten på mobiler for voksne er dessuten to år, og for ungdommer ni måneder, men dette er bare et lite moment i saken, sier hun.

Klagefristen er to år i Europa, og Bjørke mener at vi ikke kan ha andre regler i Norge.

- Det blir for dumt om vi skal ha særordninger her i Norge, sier hun.

AKTUELT NÅ