Kapteinen på "John R" under dagens sjøforklaring (foto: Nrk).
Kapteinen karakteriserte værforholdene i området som ekstreme.
Det var stiv kuling i området første juledag. Redningsfolk fra forsvaret mener værforholdene ikke var spesielt vanskelige. Det var stor uenighet mellom kapteinen og Hovedredningssentralen om når skipet grunstøtte.
Fulgte alle posisjoner
Kapteinen la vekt på at han fulgte alle posisjoner med hensyn til posisjonsangivelse. Han fulgte satellittsystemet GPS, og han kunne ikke forklare hvorfor skipet havnet på skjæret.
Han understreket også at det var snakk om ekstreme værforhold, og at skipet muligens har hatt en avdrift som gjorde at det grunnstøtte.
Under forklaringen sa kapteinen også at rederiet har strenge krav for alkoholbruk om bord.
- Kritikkverdig oppførsel
Sjøfartsinspektør Karsten Jensen kritiserer kaptein C.J Kundelwal for å ha ført bulkskipet "John R" for nær land.
- Kritikkverdig er det. Båten gikk først og fremst for nær land. Noe stort mer kan jeg ikke si nå, sa sjøfartsinspektør Karsten Jensen til NTB etter sjøforklaringen i Nord-Troms herredsrett.
Sjøfartsdirektoratet vil nå gjennomgå saken før den sendes over til politiet med anbefaling om eventuell rettslig forfølgelse.
Etter torsdagens sjøforklaring kan den indiske kapteinen og mannskapet på 26 personer fra Filippinene, Togo, Russland og Ukraina reise hjem.
Reises tvil
Politiinspektør Einar Sparboe Lysnes i Tromsø politidistrikt sier til NTB at det ikke er planer om å sikte kapteinen etter at bulkskipet grunnstøtte 1. juledag.
- Jeg ser ingenting som tilsier at det skal tas ut siktelse, sier han.
- Jeg registrerer at en del aktører finner kapteinens forklaring merkelig, og at det reises tvil om forklaringen sier Sparboe Lysnes til NTB.
Uenige om farten
Kapteinen anslo hastigheten til 7-8 knop, og trodde at båten holdt riktig kurs nordover, men kommandørkaptein Arne Morten Grønningsæter fra Forsvarskommando Nord-Norge, la fram radarplott av fartøyet som viser at skipet gikk stadig lenger østover med gjennomsnittlig 11,2 knop.
Ifølge Nordlys skal redningsfolk fra Forsvaret ha stilt seg undrende til kapteinens forklaring om at været i området var så dårlig, og kommentert at dette været klarer en sjark.
Nå vil Sjøfartsdirektoratet etterforske saken før den blir oversendt politiet med en anbefaling om eventuell rettslig forfølgelse.