Hopp til innhold

- Lavprofildekk punkterer oftere

Stadig flere bilister går over til lavprofil, men nå viser det seg at punkteringer med disse dekkene skjer oftere enn med vanlige dekk.

Lavprofildekk

Lavprofildekk gir en stødigere kjøretur, men er mer utsatt for punkteringer, mener NAF. Illustrasjonsfoto.

Foto: Publisert under CC-lisens (http://www.flickr.com/photos/90301740@N00/149030360)

Problemer med styring og hjul var årsak til om lag hver tiende utrykning for NAF i fjor. NAF kunne vise til 14 000 utrykninger i fjor der problemer med styring og hjul var årsaken.

Les: FBIs store test av sommerdekk

Les: 75 tatt av UP i påsken

I følge NAF er årsaken at lavprofildekkene er betraktelig mer punkteringsfarlige enn vanlige dekk.

– Vi har sett en jevn økning i punkteringer de siste årene, og det er en tendens vi ser også i resten av Europa, sier Jan Ivar Ingebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF til NRK.no.

Kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen

Kommunikasjonsrådgiver i NAF, Jan Ivar Engebretsen

Foto: NAF

Tåler mindre

NAFs mekanikere har rapportert om at svært mange av punkteringene er på lavprofildekk.

– Tilbakemeldingen jeg får er at det er veldig mange av punkteringene er på lavprofildekk. Og en typisk punktering er ikke en spiker i dekket, men at dekket har sluppet felgen, forteller han.

Les: Toyotas Prius-rapport er klar

I et vanlig bildekk vil lufta presse dekket mot felgen slik at det blir tett.

Problemet med lavprofildekk er at felgen sitter nærmere veidekket. Så om det kommer et slag mot felgen, enten mot en fortauskant eller et hull i veien, kan dette føre til at dekket slipper ut luft.

– Det er et problem du ikke har med vanlige profildekk. Et normalt dekk med 70-profil, må vanligvis ha en spiker eller lignende for at dekket punkterer, sier Ingebretsen.

Et motefenomen?

Fordelene med lavprofildekk skal være bedre veigrep og bedre kjøreegenskaper, men mange mener at dette bare er argumenter for at dekkene ser bedre ut.

Velger du lavprofil når du skifter til sommerdekk? Diskuter under.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger