Hopp til innhold

- Krisen i Nav er langt fra over

- Vi kan langt fra avblåse krisen i Nav, jeg tror vi kun har sett starten på den, sier Robert Eriksson (Frp). Nav hevder at problemet med dagpengene i Oslo er løst, men fremdeles må uføre vente nesten ni måneder på svar.

Nav kølapp
Foto: NRK

Nav-direktør Tor Saglie sa til NRK mandag at Nav har nådd målet når det gjelder utbetaling av dagpenger i Oslo.

Les: Hevder Nav-krisen er over

Saglie kunne imidlertid ikke skriftlig dokumentere måloppnåelsen.

- Jeg tar ikke Tor Saglies ord for god fisk før han legger frem dokumentasjon på det. Han har selv sagt at det ville ta lang tid å løse dagpenge-problemene, og siden det er ikke Nav tilført en eneste ekstra ressurs, sier Robert Eriksson, sosialpolitisk talsmann i Frp.

- Blir kraftig provosert

Men dersom det stemmer at dagpengeutbetalingene i Oslo går på skinner, hjelper det imidlertid lite alle de tusen Nav-brukerne som har måttet vente altfor lenge på hjelp som barnebidrag og uføreytelser fra Nav.

Jeg blir kraftig provosert over at man kan si at krisen nærmest er avblåst når man hevder å ha løst problemet i ett fylke i en av 44 ytelser. Dette virker som en gedigen brannslukkingsoperasjon.

Robert Eriksson, sosialpolitisk talsmann i Frp

For mens arbeidsløse i hovedstaden går en lysere tid i møte hva hjelp fra Nav angår, er ikke dette tilfellet for en rekke andre Nav-brukere.

Det har lenge vært kritisert at saksbehandlingstiden på uføresøknader og barnebidrag er altfor lang og det er blitt bevilget totalt 200 millioner kroner for å få behandlingstiden ned, men på disse områdene har ingenting skjedd.

Må vente tre ganger så lenge som Navs krav tilsier

Tallene ved utgangen av februar viser at Nav er milevis unna tidskravene på flere områder:

  • Når det gjelder barnebidrag, er den gjennomsnittlige behandlingstiden på landsbasis 3,5 måneder, til tross for at Navs eget tidskrav er på 2 måneder.
  • I Vestfold og Hordaland må imidlertid søkerne belage seg på nesten tre ganger så lang ventetid som det Nav har som tidskrav, her tar det henholdsvis 5,6 og 5,9 måneder før man får svar.
  • Venter du som enke eller enkemann på økonomisk hjelp, en ytelse som ifølge Nav skal bidra til å sikre inntekt til livsopphold for gjenlevende ektefelle, registrert partner eller samboer etter dødsfall, må du også smøre deg med tålmodighet. Nav bruker over dobbelt så lang tid i virkeligheten som det de har satt som krav til seg selv.
  • Verst er ventetiden i Oslo, 2,6 måneder, mens Navs tidsfrist er på 1 måned.
  • Også ytelser til enslige forsørgere tar dobbelt så lang tid å behandle som det Nav selv har forventet.
  • Uføre har lenge måttet vente altfor lenge på svar fra Nav. Og det er ikke blitt bedre. Mens Nav har gitt seg selv 4 måneder på å behandle uføresøknader, brukes det i realiteten 6,2 måneder.
  • Det er bare to av de 19 fylkene som klarer å gi folk svar innen tidsfristen. I Oslo må søkere vente hele 8,8 måneder på å få svar, og i Vestfold tar saksbehandlingen 8,6 måneder.
  • Nrk.no har også blitt kontaktet av personalutleiebyråer som forteller at de hver dag får høre om ansatte som ikke har mottatt sykelønn fra Nav. Ett byrå opplyser også at Nav-ansatte har gitt beskjed om at de først nå åpner post som er poststemplet 20. februar.

- Sterke pressgrupper har styrt brannslukkingen

Robert Eriksson

Robert Eriksson mener Nav-krisen er langt fra avblåst.

Foto: Fremskrittspartiet

Stortingsrepresentant Robert Eriksson reagerer kraftig på at problemene fortsetter for disse gruppene.

- Dagpengemottakerne har en sterk fagbevegelse med en kraftig og tydelig stemme bak seg, mens syke som er avhengige av hjelpen fra Nav, ikke har en slik sterk gruppe som presser på for dem og taler deres sak, sier han.

- Jeg tror helt klart at pressgrupper, samt medias søkelys, har virket inn på hvilke områder Nav har prioritert. Jo mindre støy, jo mindre problematisk er det at folk må vente lenge. Dette er tilbakemeldingene jeg har fått fra tillitsvalgte og ansatte også.

Også flere av nrk.nos lesere har reagert på at dagpenge-situasjonen brukes som et suksesskriterium av Nav:

«Det er nok ikke bare dagpenger Nav har problemer med, jeg har nå levd 5 måneder uten å få utbetalt min pensjon,» skriver en leser og får støtte:

«Håper nå vi som har søkt på rehabilitering også snart blir håndtert. De snakker om arbeidsledige som har vært uten lønn i noen uker. Jeg har vært uten lønn/rehabiliteringspenger siden august.»

- Uføreytelser er høyprioritet

Direktør i Arbeids- og velferdsdirektoratet, Yngvar Åsholt, garanterer at arbeidet med å løse dagpengeproblemene ikke har gått ut over de andre ytelsene, slik at saksbehandlingstiden på disse blir enda lenger.

Direktør overordnet fylkesledd i NAV Yngvar Åsholt.

Yngvar Åsholt.

Foto: Apeland Informasjon

- Det kan jeg garantere. Det er snakk om at ansatte har jobbet overtid for å få unna dagpenge-sakene, så det er ikke ressurser som er tatt fra andre områder, sier Åsholt til nrk.no.

- Vil dette også bli gjort på de andre ytelsesområdene?

- Vi har fått et krav fra departementet om å redusere restansene i fylkene med totalt 53.000 i år. Dette betyr at vi må behandle flere saker per måned, og da vil vi prioritere de sakene som har ligget lengst.

Han understreker imidlertid at det vil ta lenger tid å få ned saksbehandlingstiden på uføresakene enn på dagpengesakene, fordi det stilles andre krav til dokumentasjon.

Åsholt vil derfor ikke gi seg selv noen tidsfrist for når saksbehandlingstiden skal være nede på det nivået Nav har satt, slik de gjorde med dagpengene.

AKTUELT NÅ