Hopp til innhold

- Illevarslende situasjon i Nav

En intern rapport viser at Navs offisielle statistikk ikke viser den hele og full sannheten. Det reagerer Unio-leder Anders Folkestad kraftig på.

Unio-leder Anders Folkestad
Foto: Aas, Erlend / SCANPIX

I dag kunne nrk.no fortelle at de fleste sykepengesakene som venter på behandlig hos Nav Oslo, ikke er synlige i statistikken.

- Det er både overraskende og illevarslende at situasjonen er slik som rapporten viser, og at omfanget på restansene (saker som det ikke er fattet vedtak i jour.anm.) er enda større enn det man har kjent til tidligere, sier Folkestad.

Les også: Enorme mørketall i Nav

- Venter på intern behandling

Konsulentselskapet Ernst & Young hjalp Nav i fjor med å gjennomføre en intern evaluering av flere Nav-kontorer. Der kom det frem at hele 70 prosent av sykepengesakene i Oslo, der det ikke er fattet vedtak, ikke er med i de offisielle tallene.

Les også: Nav slaktes i intern rapport

Les også: Krever innsyn i hemmelig rapport

De offisielle tallene tar nemlig bare med seg saker som er lagt i ventemapper, mens flertallet av sakene er ubehandlet og dermed ikke registrert.

"Restansene venter i hovedsak på intern behandling," heter det i rapporten.

- Dette er veldig kritkkverdig. Denne raporten burde vært informert om før, og man kan jo lure på om Nav har mer å skjule, sier Knut Aarbakke, leder i Akademikerne.

Setter spørsmålstegn ved ledelsen

- Hvis dette er rett så tyder det på at statsråden ikke har hatt all informasjonen tilgjengelig når han har tatt grep overfor Nav Oslo, og det er alvorlig, sier Folkestad.

- Noen må snart sette spørsmålstegn ved ledelsen, for når skal dette ta slutt, spør Aarbakke.

Unio på sin side ønsker å bidra til en konstruktiv debatt og har flere konkrete forslag til hvordan krisen i Nav kan løses, ifølge Folkestad:

1. Bemanningen må styrkes og man må vurdere hvor bemanningen skal settes inn.
2. Det må bygges mer og sterkere kompetanse.
3. Fullmakter må legges ned til førstelinja (lokalkontorene). Slik at de kan gjøre de vedtakene som er nødvendige, i hvert fall for å sikre at folk får dagpengene sine.

- Lekker kompetanse

Noen av disse tiltakene krever tid, men ifølge Folkestad vil en overføring av fullmakter til lokalkontorene ikke kreve lang tid eller mange ressurser.

Aarbakke peker også på et annet problem ved Nav, mange slutter.

- Nav lekker kompetanse, og sliter med å skaffe seg ny kompetanse. Spesielt mangler det jurister på de forksjellige lokalkontorene, og det er bekymringsfullt, sier Aarbakke.

- Det er viktig at det nå klargjøres hva som ligger i denne rapporten, og at statsråden tar grep, sier Folkestad,

- Vi har fortsatt tillit til ledelsen, men vi mener dette først og fremst er et politisk ansvar, og så lenge de har tillit til ledelsen så vil de fortsette, sier Folkestad.

Ifølge ledelsen i Nav har man gjort det slik frem til i dag fordi prosessen med å registrere søknader i forkant av behandling er svært tidkrevende. En klar ulempe med denne måten å jobbe på er, ifølge Nav-ledelsen, at brukerne som står i kø ikke får et godt nok svar når de etterspør søknadene sine.

Nav ønsker nå å gå bort fra denne måten å jobbe på.

AKTUELT NÅ