Hopp til innhold

- Hjulet ikke ute

Øyenvitner til SAS-ulykken på Kastrup sier at det så ut som om høyre landingshjul ikke var ute.

Dash8 fly fra SAS
Foto: Claus Bech, Claus Bech / Scanpix Denmark

Flyet tok av fra Bergen klokka 12.30, og skulle etter planen lande på Kastrup klokka 14.25, men fikk problemer underveis.

LES OGSÅ: Storalarm på Kastrup etter flyhavari

Det ble slått full alarm like før klokka halv fem, og et stort antall ambulanser og brannbiler kom til flyplassen og store deler av den ene rullebanen ble skumlagt.

Etter å ha sirklet over flyplassen i nesten to timer, nødlandet flymaskinen.

NETT-TV: Se nødlandingen på Kastrup her

Skled ut av rullebanen

Øyenvitner til havariet forteller nå til danske medier at det så ut som om høyre landingshjul ikke ble felt ut før landing.

Idet flyet landet, la det seg umiddelbart over på siden og skled deretter ut av rullebanen.

Knakk sammen

- Det var en såkalt standby-3-alarm, som betyr alvorlige problemer. Klokken 16.53 landet flyet. Det knakk sammen på høyre side og la seg på høyre vinge på grunn av problemer med understellet, sier vaktleder Tommy Keil til danske TV 2 News.

Dermed er det snakk om eksakt samme ulykke som da et Dash 8-fly fra SAS måtte nødlande i Ålborg 9. september.

Siden da har det vært minst åtte tilsvarende ulykker i Europa med denne typen fly.

AKTUELT NÅ

SISTE NYTT

Siste meldinger