Gassen brant forsatt 7. april 2000, 2 dager etter kollisjonen. (Foto: Scanpix/Aftenposten)
To vogner med propan begynte å lekke etter at et godstog kolliderte med et stillestående tog på Lillestrøm stasjon.
Ingen personer kom til skade. Både årstid, gunstig vær og beliggenhet medvirket til at tankene ikke eksploderte.
Ulykkeskommisjonens leder Vibecke Groth innledet pressekonferansen i dag med å si at folk skal være glade for at Lillestrøm fortsatt eksisterer.
Tre hovedårsaker
Kommisjonen mener det var tre bakenforliggende hovedårsaker til ulykken.
For det første har NSB for dårlige vedlikeholdsrutiner når det gjelder togbremser.
For det andre foretok ikke lokomotivføreren prøvebremsing etter utkjøringen fra Alnabru, slik reglene tilsier.
Kommisjonen mener dessuten ulykken ville vært unngått dersom toget hadde vært utstyrt med et varsel ved manglende lufttrykk i bremsesystemet.
GASSBRANNEN PÅ LILLESTRØM FRA TIME TIL TIME:
- Onsdag 5.4 2000: - Godstog nummer 5713, som skal til Trondheim, setter seg på natta i bevegelse fra Alnabru-terminalen. 20 minutter senere kjører det inn på Lillestrøm stasjon, landets nest mest trafikkerte jernbanestasjon, og stopper i spor 7 for å vente på klarsignal videre.
- Kl. 00.38: - Tog nr. 5781 med 92 tonn propan i de to første vognene går fra Alnabru. Propanen kommer fra Statoil-anlegget i Goteborg og skal til Statoil i Mosjøen. Ved Strømmen stasjon holder godstoget en fart av 80 km/t og lokfører Ragnar Jensen starter oppbremsingen. Han føler at bremsene tar dårlig. I Sagdalen bryter toget rødt forsignal. Det er om lag 1.300 meter fram til det parkerte toget 5713. 1.100 meter igjen: Lokføreren utløser full nødbrems, men til ingen nytte. 800 meter igjen: Føreren ringer togleder på Oslo Sentralstasjon og gir signal med fløyta. 500 meter videre braser godstoget forbi det røde hovedsignalet, og det automatiske togstopp-systemet klarer ikke å stoppe godstog nr. 5781. Nede på sletta ved innkjøringen til Lillestrøm stasjon mister toget noe fart, men det ruller ukontrollert videre. 150 meter før sammenstøtet kaster lokføreren seg inn i maskinrommet og kommer fra ulykken med mindre skader.
- kl. 01.00: - Kollisjonen er ikke til å unngå. Propantoget kjører inn i godstoget i et fart på 62 km/t, og kort tid etter begynner propanen å brenne.
- Kl. 01.05: - Politiet får melding om ulykken, men det går nesten sju timer før befolkningen i Lillestrøm blir varslet om det som kan utvikle seg til en katastrofe.
- Kl. 01.18: - Politiet følger sin varslingsliste og gir beskjed til de instanser som skal varsles når store ulykker skjer.
- Kl.01.26: - Nedre Romerike brann-og redningsvesen gir beskjed om at de vil ha avsperret området rundt stasjonen, og to minutter senere sperres Rælings-brua like ved ulykkesstedet for trafikk.
- Kl. 03.31: - Brannvesenet starter nedkjøling av propantankene.
- Kl. 07.14: - Etter råd fra branntekniske eksperter utvider politiet sperre-området til 800-900 meter.
- Kl. 07.31: - Først nå blir befolkningen i Lillestrøm varslet om ulykken. Sivilforsvarets tyfonvarslingsanlegg sender tre serier med signaler: Viktig melding lytt på radio. NRK Østlandssendingen leser opp meldingen fra politiets lokale redningsstab. Om lag 1.750 personer innenfor det utvidede sperregrensen evakueres, noen til hotell, andre til Lahaugmoen militærforlegning.
- Kl. 16.31: - Årsaken til togulykken på Lillestrøm offentliggjøres. Bremsene på godstoget sviktet i bakken ned til stasjonen.
- Torsdag 6.4 Kl. 13.30: - Brannen blusser opp igjen. Redningsledelsen fryktet overoppheting av den propantanken som ikke står i brann. Ved 14-tiden var det høyere flammer og økt røykutvikling fra tanken, som har stått i brann siden natt til onsdag. Årsaken til oppblussingen var at to av seks aggregater hadde stoppet fordi de manglet bensin.
- Kl. 15.10: - Politiinspektør Kari Torkelsen sier til NTB at aggregatene er i orden igjen og at eksplosjonsfaren igjen hadde stabilisert seg.
- Torsdag kveld: - Etter mørkets frembrudd vurderer svenske eksperter situasjonen ved den brennende tankvognen. Det blir bestemt at vognen skal tømmes for gass. Det er uklart når tømmingen kan skje.
- Ved 21-tiden: - SB Gods bestemmer på et møte at selskapet vil betale egenandelene på forsikringen for de evakuerte beboerne.
- Kl. 23.00: - De svenske ekspertene starter arbeidet med å slukke brannen, ved å pøse på vann og skum på den propanvognen som brenner. De mislykkes og må trekke seg tilbake.
- Fredag 7.4. Kl. 02.30: - Svikt i vanntilførselen på pumpene som pøser kalt vann på den gassvogna som ikke brenner. Kort etter trekker redningsmannskapene seg tilbake fordi faren for eksplosjon blir ansett som økende.
- Kl. 02.45: - De svenske ekspertene vurderer fortsatt muligheten for å foreta et nytt slokkingsforsøk i løpet av natten.
- Kl. 03.30: - Redningsledelsen bestemmer seg for å vente til fredag formiddag med et eventuelt nytt forsøk på å tømme den brennende tanken.
- Kl. 11.00: - Faren for eksplosjon på Lillestrøm stasjon er definitivt mindre etter at ekspertene like før klokken 11 fredag klarte å koble til en avlastningsslange.
- Kl 21.30: - Det tar lengre tid enn antatt å tømme den brennende gasstankvogna. Dette fører til at arbeidet med å tømme tank nummer to blir utsatt.
- Kl 22: - Tankvogna i Lillestrøm er tømt for gass. Flammene slukket klokka 22, opplyser brannsjef Arne Wold til NTB.
- Kl. 22.47: - Arbeidet med å tømme tankvogn nummer to utsettes til lørdag morgen klokka åtte.
- Lørdag 8.4: Kl. 10.35: - Eksperter er i gang med forberedelsene til tømmingen av den andre propanvognen på Lillestrøm. De evakuerte får tidligst flytte tilbake til sine hjem søndag.
- Kl. 16.45: - Arbeidet med å bore hull i den andre gassvognen på Lillestrøm stasjon startet ved 16-tiden. Boreoperasjonen ventes å ta minst tre timer.
- Kl. 20.58: - Faklingen av den andre gassvognen startet like før klokka 21. Avbrenningen av gassen er ventet å ta mellom 15 og 20 timer.
- Søndag 9.4: Kl. 06.49: - Brenningen av gass fra den andre vogna med propan på Lillestrøm gikk etter planen natt til søndag. Politiet var optimistiske med hensyn til å la de evakuerte få flytte hjem i løpet av søndagen.
- Ca. kl. 12.00: - Det var nødvendig med en pause i avbrenningen av den andre vogna fordi mannskapet måtte varme opp tanken for å få avbrent resten av gassen.
- Kl. 14.00: - Politiinspektør Kari Torkelsen kan direkte på radio fortelle at situasjonen er fullstendig under kontroll og skadestedet er klarert ufarlig av politiet.
- Kl. 15.00: - Sperringene oppheves. De evakuerte kan flytte hjem og næringsvirksomhet kan gjenopptas.
- - (Kilde: NTB)