- Byene må få folk til å ta toget

Byene på Østlandet som håper på et bedre togtilbud, må gjøre mer for å få flere til å ta toget. Det mener Jernbaneverket.

Dobbeltspor Barkåker-Tønsberg

Jernbaneverket forlanger at byene på Østlandet må gjøre mer for å få folk til å ta toget. Ellers blir det ikke dobbeltspor.

Foto: Yngve Tørrestad / NRK

Elisabeth Enger

Elisabeth Enger er sjef for Jernbaneverket.

Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX
Holger Schlaupitz

Fagleder Holger Schlaupitz i Norges Naturvernforbund sier det er naturlig å kreve økt kommunal innsats.

Foto: Naturvernforbundet
Magnhild Meltveit Kleppa

Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa syns tanken er interessant, men vil ikke konlufere ennå.

Foto: HANDOUT / SCANPIX

Da må også kommunene stille opp, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger.

Store investeringer

– Vi snakker om veldig store samfunnsinvesteringer her, og mener det er naturlig at kommunene forplikter seg.

– Dersom du ikke legger til rette for at flere skal reise med toget, så får du heller ikke dobbeltspor?

– Nei, og slik mener jeg at det må være.

I går viste Jernbaneverket hvordan togtilbudet mellom byene på Østlandet kan bli mye bedre med nye dobbeltspor.

Reisetida med tog mellom Oslo og byene Skien, Halden og Lillehammer kan nesen halveres, og det blir mange flere avganger hvis det blir bygd nye dobbeltspor.

Jernbaneverket mener det er mulig å bygge dobbeltspor på Inter City-trianglet mellom Halden, Lillehammer og Skien i løpet av ti år. Prislappen er 130 milliarder kroner.

Naturlig å kreve økt innsats

Det er helt naturlig å kreve at kommunene gjør sin del av jobben, sier fagleder Holger Schlaupitz i Norges Naturvernforbund.

– De må tilrettelegge for lokal kollektivtrafikk, fortette med nye boliger og arbeidsplasser rundt stasjonsområdene, slik at det blir mer attraktivt å ta tog og mindre attraktivt å bruke bil. Dessuten må vi få til miljøvennlige løsninger også i lokalsamfunnene, sier han.

Utredningen fra Jernbaneverket viser at det i Oslo og Akershus er ventet 450.000 nye innbyggere innen 2040. Det vil føre til stor trafikkvekst, men det er ikke arealer nok til å bygge ut veinettet inn til Oslo.

Derfor må kollektivtrafikken løse utfordringene som befolkningsveksten gir, heter det i rapporten som Jernbaneverket leverte i går.

Spørsmålet er om samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa vil presse kommunene til å inngå avtaler om å legge til rette for at flere skal bruke toget.

– Det er interessant tenkning, men det er noe vi må drøfte langt nærmere før jeg gir noe svar på det, sier Kleppa.

Laster innhold, vennligst vent..
Laster innhold, vennligst vent..

SISTE NYTT

Siste meldinger