Mona Johansen liker skisport.

NRK Nordland nådde nye digitale høyder

I 2017 ble NRK Nordland det største mediehuset på sosiale medier i Nord-Norge, og vi satset tydeligere digitalt enn noen gang tidligere.

Ti videoer fra NRK Nordland på Facebook ble vist over fire millioner ganger til sammen. En skientusiast som ble filmet foran TV-en av venninnen under VM i Lahti sørget alene for 1,6 millioner visninger.

I 2016 tok vi ledelsen på sosiale medier i NRKs distriktsdivisjon, mens vi i 2017 ble det største mediehuset på sosiale medier i Nord-Norge. Nå har vi over 65.000 følgere på Facebook og over 13.000 på Instagram.

Mange benytter seg av emneknaggen #nrknordland for å sende oss sine beste bilder, noe vi og følgerne våre setter stor pris på! Ved nyttår nærmet vi oss 100.000 bilder som følgerne våre hadde delt med oss.

På Instagram har Katarina Strats møte med en korsrev blitt spilt av nesten 5000 ganger.

Laster Instagram-innhold

Seere, lesere og følgere på NRK Nordlands sosiale medier bidrar med veldig mye godt stoff til TV, radio, nett og sosiale medier. Fra dem får vi videoer, bilder, tekst og gode tips.

Å gå direkte med levende bilder på sosiale medier har åpnet en helt ny verden for å komme nærmere publikum. Vi leverte rundt 70 live-sendinger på Facebook i løpet av 2017.

Slukkingen av FM-nettet til fordel for DAB+var en av sendingene som engasjerte mest. Fra den ble sendt direkte på Facebook og frem til i dag har den 1 times lange sendingen blitt vist helt eller delvis 185.000 ganger.

Se hele sendingen her:

Når folk har muligheten til å få sine egne spørsmål besvart direkte i en sending, eller få svar fra en journalist i kommentarfeltet akkurat der og da, gir det en helt annen opplevelse av samtidighet, og følelsen av å være involvert.

Suksess med sol og forlatte hus på nett

Forlatte hus i nord er historien om en kollaps

Forlatt hus

Ti mest leste saker på nett:

De ti mest leste nettsakene våre i 2017 ble godt lest. Hele 1,1 millioner unike brukere, fordelt på alle ti.

Den aller mest leste saken handlet om at sola snart vil gå i dvale. Den ble lest 173.000 ganger.

Nysgjerrigheten ble vekket av et flott nordlysbilde, men artikkelen viste også at ikke alle var like sikre på at det kom til å skje.

Nesten like mange ville lese om de forlatte husene i nord, som vakte oppsikt i utlandet. Denne har fått over 160.000 visninger på nrk.no.

Oppslutningen om nettsakene til NRK Nordland har holdt seg jevn de siste årene, men mot slutten av 2017 økte vi satsingen på XL-saker på nettet, noe vi håper skal ta oss til nye høyder i 2018.

Et eksempel er artikkelen om uutdannet lykke, som ble lest 191 281 ganger. Dropper du ut av videregående skole har du tre ganger så stor sjanse til å ende opp arbeidsledig.

Gøran Pedersen i GP Musikk
Foto: Malin Nygård Solberg / NRK

Mer ungdom!

Vi satte inn et ekstra gir i eksperimenteringa for å nå yngre med valgdekningen vår i 2017. SoMe-serien StortVildet hadde fire episoder, hver på mellom 4 og 7 minutter. Den fikk til sammen over 200.000 visninger på Facebook, og ble også vist på TV.

Vi har aldri tidligere nådd så ungt og langt med valgdekningen vår lokalt.

Vi har fortsatt satsingen på ungdom, både med mange saker om og for ungdom, rekruttering av yngre arbeidstakere i redaksjonen, og kunnskapskonkurransen Klassequizen.

Med Klassequiz reiste vi til alle deler av fylket for å få med tiendeklassinger på quiz. Finalerunden gikk fra NRK i Bodø, og til slutt gikk 10.-klassingene fra Svolvær skole av med seieren, og representerte Nordland i landsfinalen på NRK1.

Flere sendinger på nett-TV

Våren 2017 hadde vi hver dag nett-TV-sendinger fra studio i Bodø eller Tromsø, med direkterapporter fra forskjellige deler av fylket.

Totalt sendte vi rundt 250 timer levende bilder på nettet via regi og studio i Bodø.

Spydspisser og kompetanse

NRK Nordland har som mål å ha bred digital kompetanse på toppnivå i redaksjonen. Det siste året har vi jobbet med å systematisere opplæringen enda mer, og vi startet blant annet opp med et spydspissprosjekt i NRK i Nord-Norge.

Nordland har tatt kapteinsbindet i tre av fem prosjekt, og prioriterer arbeidet høyt. Områdene vi skal bruke mye tid på er effektiv leveranse av levende bilde og stills fra felt, langlesing og digital historiefortelling, nettvideo og nettgrafikk, sosiale medier, og nye direktesendingsformater.

Teknologisk utvikling

Vi har de siste årene fått tilgang på mye nytt utstyr som har gitt seere og følgere spennende opplevelser. Dronefoto og 360-filming og bruk av nye redigeringsverktøy på TV, nett og sosiale medier gir helt nye muligheter.

Ola Helness er NRK Nordlands representant for NRKs Luftfoto-team. Her er hans beste bilder.

Med bedre teknisk utstyr og behov for mer effektive arbeidsmetoder jobber journalistene våre stort sett alltid flermedialt.

Flere og flere av journalistene våre er nå helt alene når de går direkte på TV.

For noen få år siden var det umulig å gjøre, men nå opererer de sendeutstyr, kamera og er reportere i TV-ruta og på radioen på en gang.

Medarbeidere fra 20 til 66 år omstiller seg og leverer direkte fra alt fra krimsaker til soppsanking til radio, TV og nett-TV.

Samarbeid

Samarbeid både i og utenfor NRK er viktig for oss for å gi et enda bedre tilbud. I 2017 utvekslet vi stoff med og samarbeidet med for eksempel Radio Bø, Lofotposten og Avisa Nordland og hele Amedia i nord, om nyheter, sport, meningsmålinger og Årets Nordlending 2017

Internt i NRK var medarbeidere fra NRK Nordland med på produksjoner som Sommertoget, Skårungen, Kamp og Finnmarksløpet, foran og bak kamera.

Folkehav på Rognan
Foto: Markus Thonhaugen / NRK

NRK TV - Sommertoget minutt for minutt


Vi fortsatte styrkingen av samarbeidet mellom de nordnorske kontorene i 2017. Målet er å sørge for enda mer innhold for publikum i Nord-Norge, og for å arbeide for at Nord-Norge skal bli enda mer synlig i resten av Norge.

Et av prosjektene vi har jobbet mest med er «PÅ», en egen gravegruppe for NRK Nordland, NRK Troms og NRK Finnmark. Gruppen jobbet dedikert med undersøkende og fordypende journalistikk, noe som også ga flere journalistpriser.

Blant annet fortalte gruppen om urenset kloakk i fjordene og bruk av oppdrettskjemikalier som ikke registreres i en serie kalt Havsynderne.

NRK Nordland brukte også mye tid i 2017 på å gå i dybden i flere andre store og viktige saker for folk i Nordland. Det gjaldt ikke minst dekningen vår av sakene om lokalisering av PCI-tilbud og Tysfjord-overgrepene.

Vi laget også en egen dokumentar om kampen for å bevare flybasen på Andøya. Den ble sendt på NRK1 samme uke som flystasjonen feirer 60-årsjubileum.

NRK Nordland – hvor mange ser, hører og leser?

NRK Nordland på nett og mobil

Snitt per dag

2017

Unike brukere

64.178

PC/nettbrett

33.570

Mobil

30.608

Radio i 2017 sammenlignet med 2016 hadde en liten nedgang både når det gjaldt daglig dekning og lyttetid i befolkningen, og flere kanaler å konkurrere med. Overgangen til DAB+ merket vi tydelig på starten av 2017, men lyttertallene stabiliserte seg mer utover året.

Radiolytting i 2017

Distriktssendingene står seg imidlertid sterkt fremdeles, og NRK er fortsatt den store aktøren og P1 den største kanalen i det norske radiomarkedet.

TV-oppslutning fylkesvis

Journalistpriser i 2017

NRK Nordland fikk flere journalistpriser i 2017. Noen eksempler er:

Årets journalistpris fra Helgeland og Salten Journalistlag gikk til sakene om den skjulte tvangen i psykiatrien. Dette arbeidet var en del av et samarbeid om undersøkende journalistikk mellom NRK i Nordland, Troms og Finnmark.

NRK Nordland tok årets beste stillbilde i vårt område, ifølge Helgeland og Salten Journalistlag.

Under den store nordnorske journalistkonferansen Svarte Natta i Tromsø fikk NRK Nordland også diplom for et journalistisk arbeid med fraflytting i distriktene.


NRK Nordland fikk ytterligere et diplom fra Helgeland og Salten Journalistlag for arbeidet med valget 2017 og unge velgere i SoMe-programserien Stortvildet.

NRK Nordland i inn- og utland

Vi i NRK Nordland er alltid tidlig i gang med nye arbeidsmåter. De siste ti årene har vi derfor vært mye brukt på konferanser og kurs i inn- og utland.

Vi ser stadig etter nye metoder for hvordan en redaksjon kan arbeide med lettere utstyr og mer flerfunksjonelt, slik at vi kan produsere mer og bedre til både sosiale medier, radio, nett og TV.

Etikk i NRK - de vanskelige valgene


NRK skal holde en høy etisk standard i arbeidet vårt. Publikum skal vite at NRK jobber i tråd med pressens etiske regler, og intervjuobjekter og andre kilder skal seg trygge på at de blir behandlet redelig i sakene vi lager.

Derfor er det også et årlig mål for NRK at vi ikke skal bli felt i Pressens Faglige Utvalg (PFU) for dårlig faktasjekking, manglende imøtegåelse av påstander som blir framsatt eller uklare premisser for medvirkning i sakene. I 2017 ble vi dømt i én sak i PFU.

NRK Nordland er opptatt av etikk. Etiske dilemmaer diskuteres daglig, og vanskelige avgjørelser bringes opp til den redaksjonelle ledelsen. Dette er godt innarbeidet. Gjør vi, til tross for dette feil, skal vi rette det opp.

Vi i NRK Nordland

NRK Nordland er ett av NRKs 13 distriktskontorer og har hovedkontor på kaikanten i sentrum av Bodø. Publikummet vårt kommer i det daglige fra 44 kommuner i hele Nordland, ganske ofte fra resten av landet, og av og til også fra utlandet.

Vi har til sammen 38 journaliststillinger, med medarbeidere i Brønnøysund, Mo i Rana, Narvik, Bodø og Svolvær.

NRK Nordlands budsjett er på 31.185.241 kroner, hvorav cirka 90 prosent er bundet opp i lønnskostnader.

Vi skal kunne rykke ut og være til stede alle dager og døgnet rundt dersom det skjer noe. Nettet er fast bemannet fra klokka 5 til 23.15 alle hverdager, i tillegg til helg. På alle hverdager sender vi seks timer radio.

I tillegg har vi nyhetsbulletiner i radio en gang i timen fra klokka 6 til 16:30 på hverdager og fra klokka 8 lørdag morgen og formiddag. På TV har vi hovedsending fra 18.50 til 19.00, pluss to kortsendinger 20.55 til 21.00 og 22.55-23.

I tillegg har vi med jevne mellomrom sendinger på nett-TV.

Hva vi ønsker å være

Vi skal være best på hendelsesnyheter i Nordland. Vi skal være først med nyhetene, holde publikum oppdatert på hva som skjer og sette dagsorden både regionalt og nasjonalt. Vi skal tilby grundig og fordypende journalistikk alene eller i samarbeid med de andre.

Nye måter å jobbe på

Vi er klare for å være raskere på, mye mer direkte fra felt, og bruke det redaksjonsnære TV-studioet mye mer på nettet. I tillegg skal vi tilby dybdestoff som kan gi publikum det store bildet, og TV, nett, sosiale medier og radio skal utfylle hverandre og gi viktige nyheter og interessant stoff til alle målgrupper.

Vi har et stort publikum, og skal være det regionale førstevalget på alle plattformer også i fremtiden.

NRK Nordland har de siste 16 årene vært et foregangskontor for videojournalistikk og flerfunksjonell jobbing, og skal utvikle dette videre. Vi er godt rustet for utviklingen fremover, har en kreativ, positiv og energisk stab, og skal møte publikums ønsker og krav.

Vi skal produsere innhold «i verdensklasse fra norsk virkelighet».