Ringes av fortvilte personer

August er glad de alltid er to på jobb, slik at man sammen kan bearbeide vanskelige temaer som kommer opp i telefonsamtalene.

Foto: Benjamin Fredriksen

August overtaler andre til å ikke ta sitt eget liv

På fritiden snakker August i telefonen med folk i krise, og noen ganger må han overtale dem til å leve videre. Men i jula klarte han og de andre i Kirkens SOS bare å svare på halvparten av henvendelsene.

I løpet av juledagene ringte krisetelefonen 4.000 ganger, men de som tar imot samtalene rakk bare å svare halvparten av gangene.

August i Bodø og de andre hos Kirkens SOS skulle gjerne snakket med alle som trenger det. For av og til kan det stå om liv.

– Da blir man bekymret. Man får litt puls, men det jeg føler hjelper er å snakke veldig rolig og ta den tiden som trengs. De har tross alt ringt og da vil de kanskje ha hjelp. Jeg tror det hjelper å ikke være så stresset, når man skal hjelpe noen i en slik situasjon, sier August om de som ønsker å avslutte livet sitt.

I to år har han brukt fritiden sin på å lytte til medmennesker som er i en vanskelig livssituasjon.

– Det er veldig godt å ha stor betydning for andre. Jobben hos Kirkens SOS er frivillig, men man får betalt i form av en god følelse.

Selv er han i starten av 20-årene. Han forteller at de aller fleste telefoner kommer fra folk som har mindre problemer, og problemene blir forebygget via telefonsamtalene.

Halvparten fikk ikke svar

Grunnene til at folk ringer inn er vidt forskjellige. Noen forteller om en kjæreste som har slått opp, andre om familieproblemer, mens noen vil snakke om vold i hjemmet.

Under julehøytiden var det nok en gang ekstra pågang. Av de flere tusen som ringte fram til nyttårshelga, fikk bare 2.000 en å snakke med.

Det betyr at nesten annenhver telefon til Kirkens SOS i jula ble avvist fordi pågangen var for stor.

Årsaken er enkelt og greit at antallet frivillige som kan stille i jula, er færre enn ellers i året.

– Det er en litt kjip følelse at noen ringer inn og faktisk ikke får svar. Jeg skulle ønske at så mange som mulig ble med, for det er en så bra ting å ta del i, sier August.

Mange tar kontakt

I løpet av et år får Kirkens SOS nesten 200.000 henvendelser fra folk over hele landet, enten på telefon eller via nettet. Et tall som har holdt seg noenlunde stabilt de siste ni årene.

Fra 2012 til 2014 steg antallet henvendelser, mens fjoråret viste en tilbakegang.

Organisasjonen har 20 vaktrom rundt omkring i Norge. I Bodø er det 15 frivillige som tar imot henvendelser.

August synes det er viktig å lytte. Under en vakt snakker han med folk som ler og gråter, gjerne i løpet av en samtale. Noen kan være sinte, mens andre bare trenger noen å snakke med.

– Noen ganger er det litt dramatisk, men vi er alltid to på vakt som kan bearbeide det sammen, om det skulle være vanskelige temaer. Selv synes jeg det er en givende jobb. Du kan faktisk redde et liv med bare å være deg selv.

– Kan bli en bedre person

Å ta imot telefoner fra mennesker som er lei seg er kanskje ikke den vanligste fritidsaktiviteten for en ung mann i starten av 20-årene. Og August sier at han overrasket seg selv da han sa ja til å bli telefonvakt.

På spørsmål om hvilke egenskaper man bør ha for å jobbe med dette, sier han at man bør være flink til å lytte. Og selv om du ikke er så god til det i starten, lærer man mye etter hvert, sier han.

– Man kan bli en bedre person av å være med her. Du får et nytt perspektiv på hvordan folk har det, og som du kan ta med deg videre.

August jobber i Kirkens SOS

De siste to årene har August brukt fritiden sin på å lytte til mennesker som har det vanskelig. – Du kan faktisk redde et liv med bare å være deg selv.

Foto: Benjamin Fredriksen

– Viktig for mange

Førsteamanuensis Roger Hagen ved Psykologisk institutt ved NTNU er glad for jobben som de frivillige gjør, og tror et slikt lavterskeltilbud er viktig for mange.

– Folk har et behov for å prate med noen når de er i krise. En samtale kan være nok til at man får et håp eller troen på at det vil gå bra, sier han.

Han har selv følgende råd når de tunge tankene kommer:

– Det første er å ikke være så mye alene, selv om man føler for å isolere seg. Det andre er å holde seg i aktivitet. Ikke bare fysisk, men også mentalt. Engasjer deg i ting ute – gå deg en tur utendørs, oppsøk noen du kan være sammen med.

All forskning viser at jo mer inaktiv man er, jo verre blir depresjonen, ifølge Hagen.

– Personer med tunge tanker havner gjerne i en negativ tankespiral. Det vi kaller for depressiv grubling. Man forsøker å finne ut av hvorfor man er deprimert, og hvordan man kan komme seg ut av det. Jo mer man tenker, jo verre blir det. Så når disse tankene kommer, så prøv å ikke engasjer deg for mye i dem.

Håper på flere frivillige

Virksomhetsleder i Kirkens SOS i Sør-Hålogaland, Inger Johanne Lindahl

Virksomhetsleder i Kirkens SOS i Sør-Hålogaland, Inger Johanne Lindahl, synes det er rist at de ikke klarer å ha flere på vakt.

Foto: Rita Jakobsen

Dersom du selv kunne tenke deg å bli en av de frivillige, har du muligheten nå. I alle fall hvis du befinner deg i nærheten av Bodø. Her trenger man å doble antall frivillige for å fylle opp vaktplanene, og denne uka startes det opp kurs for å lære opp nye vakter.

– Det er veldig viktig å lære seg å takle å snakke i telefon med noen du ikke kjenner. Du må snakke om selvmordsnære tanker, og det er ikke noe vi gjør til vanlig, sier virksomhetsleder i Kirkens SOS i Sør-Hålogaland, Inger Johanne Lindahl.

Hun er ikke i tvil om hva det er som gjør at frivillige fortsetter år etter år.

– Du får en større horisont i livet ditt som ikke bare beriker deg selv, men kanskje også de rundt deg.

August var selv redd for at jobben skulle være vanskelig, men opplevde at det var motsatt. Han tror ingen ville angret dersom de tok et innledningskurs.

– Man kan starte samtalen med at de er veldig trist og nedfor og avslutte samtalen med at man flirer. Det er en utrolig bra følelse.