Fagsjef i WWF, Andreas Tveteraas, mener det er uforsvarlig at oljetankere kan passere i norsk territorialfarvann i de fiskerike områdene mellom Vardø og Nordkappbanken.
Den korte avstanden til kysten kan få katastrofale følger om det skjer en ulykke, sier Tveteraas.
Man skal ha en veldig god slepebåt-beredskap på Finnmarks-kysten for å takle en trafikk så nær kysten. Det har vi ikke i dag, sier Tveteraas.
Den russiske oljtankeren Moscow slik den lå og drev med motorstopp utenfor Honningsvåg 24.juni 2003. Foto: Forsvaret 333 skvadronen.
WWF har i en årrekke kjempet for at Norge ved hjelp av FNs sjøfartsorganisasjon skal få innført obligatoriske seilingsleder for oljetransporten. Men den må gå utenfor norsk farvann - helst 25-50 nautiske mil utenfor land. Da har vi bedre tid i tilfelle motorhavari, og trafikken vil også gå utenfor de mest brukte fiskefeltene, sier han.
Det har kommet mange negative reaksjoner på Fiskeridepartementets planer, blant annet fra Norges Fiskarlag. Trafikken det er snakk om er hovedsaklig russiske oljetankere på vei til eller fra oljeterminaler i Nordvest-Russland på vei til kontinentet.
I dag kan tankerne gå hvor de vil i internasjonalt farvann. Derfor er det fornuftig med en seilingsled, en fast rute, for å få kontroll med trafikken. Men det er verken fornuftig eller rimelig at Fiskeridepartementet ikke har fått laget en konsekvensutredning av saken, mener Tveteraas.