Hopp til innhold

Widerøe vil dele opp selskapet

Flyselskapet Widerøe planlegger å splitte opp selskapet i flere ulike deler. – De ansatte er bekymret og oppgitte, sier fagforeningsleder.

Widerøe inn for landing

SKAL SPARE PENGER Flyselskapet Widerøe planlegger nå å dele opp selskapet i ulike deler. Målet er å spare penger.

Foto: Frank Wilhelmsen

– Det jobbes med oppsplitting av Widerøe. Det eneste vi vet er at vi skal være ett teknisk selskap heleid av Widerøe, sier Petter Strand, styreleder i Widerøes avdeling av Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO), til nettavisen Nord24.no.

Petter Strand, styreleder i Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO)

– Vi er skeptiske til planene om å skille ut teknisk avdeling i Widerøe, sier styreleder Petter Strand i Norsk Flytekniker Organisasjon.

Foto: Øystein Nygård / NRK

Ifølge Strand har Torghatten ASA, som er største eier i Widerøe, mål om spare millionbeløp på delingen av flyselskapet.

– Folk på golvet frykter at dette er første skritt på en nedleggelse av teknisk avdeling i Widerøe. Hvorfor ønsker de å skille ut teknisk? Vi har vært i Widerøe i 80 år, og mener selv vi har bidratt på en positiv måte, sier styreleder Petter Strand i NFO til NRK.no.

Tror Torghatten står bak

Han ser ikke bort fra at det er transportgiganten Torghatten, som er største eier i Widerøe, som står bak forslaget.

– Torghatten har allerede gjort dette med mange av sine buss- og fergeselskaper. Samtidig er vi redd for at de skal røre pensjonene våre. De kan ikke gjøres noe med tariffestede rettigheter som lønnsbetingelse og arbeidsavtalene våre, men dersom vi skilles ut i et eget selskap kan Widerøe diktere pensjonsvilkårene. Her har vi ingen forhandlingsrett, sier Strand til NRK.no.

Som gulrot for de ansatte skal flyteknikere kunne tilby sine tjenester til andre selskap dersom de står på egne bein.

Forstår at Widerøe må spare

– Det kan vi gjøre i dag også uten å skille oss ut. Da står bare pensjonsspørsmålet igjen, sier Petter Strand.

Widerøe er konkurranseutsatt, og styrelederen i NFO skjønner at selskapet må snu hver en stein for spare penger.

– Vi er innstilt til å bidra til at Widerøe går godt og beholde de markedsandelene vi har, men jeg har vanskelig for å se at dette er veien å gå.

Teknisk avdeling og bakketjenester

Informasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe opplyser at det foreløpig er snakk om å skille ut teknisk avdeling, som teller 270 ansatte, og bakketjenester. Kongsteien hevder derimot at innsparinger ikke er drivkraften.

– Teknisk avdeling kan for eksempel selge tjenester til andre aktører. Vi kjenner til at noen frykter salg, men det har ikke vært diskutert, sier informasjonsdirektøren.

Richard Kongsteien, Widerøe

Informasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe opplyser at det foreløpig er snakk om å skille ut teknisk avdeling.

Foto: Widerøe

Han synes denne saken har blitt framstilt mye mer dramatisk enn det er.

– Vi forsøker å få større kundegrunnlag og selge flere tjenester, som blant annet vedlikehold. Det er årsaken til at vi ser på endringer, sier han til NRK.no.

Han vedgår at de ansatte kan måtte godta endringer i pensjonene.

– Disse endringene hadde kommet uansett. Widerøe-ansatte har for dyre pensjoner i dag, det er alle enige om. Den skal uansett reforhandles. Det eneste som skjer nå, er at endringene kanskje vil komme tidligere, sier Kongsteien.

Han avviser at denne prosessen dreier seg om outsourcing til utlandet.

– Vi skal være den familien vi er i dag. Om man heter Widerøe eller Widerøe Teknisk, tror jeg ikke har noe å si for det. Dette er kun en papirøvelse vi gjør for å få selskapet mer oversiktlig. Mange andre selskaper har gjort dette med hell, sier Kongsteien til NRK.no.

Nordens største

Widerøe er Nordens største regionale flyselskap. I mai 2013 solgte SAS 80 prosent av Widerøe-aksjene til en investorgruppe bestående av Torghatten ASA, Fjord1 AS og Nordland fylkeskommune.