Det er et flyopprør under oppseiling i Nord-Norge.
Svindyre billetter og få avganger frustrerer både næringslivet, politikere og barnefamilier.
«Folk er forbanna», skriver NRKs politiske kommentator Tone Sofie Aglen.
Widerøes administrerende direktør har inntrykk av det samme.
– Jeg tror folk er fly forbanna i Nord-Norge, så det er på tide at det skjer noe, sier han til NRK.
I dag tok han imot Senterpartiets transportfraksjon på Widerøes hovedkontor i Bodø.
Diskusjonen handlet naturligvis om hvordan flytilbudet kunne bli billigere og bedre i Nord-Norge.
I Hurdalsplattformen varslet regjeringen at de både vil sikre lavere priser og flere avganger på kortbanenettet, det vil si de 15 flyplassene i Norge med kort rullebane som flyselskapene opererer fra.
Målet til regjeringen er en halvering av prisene på FOT-rutene, men så langt har lite skjedd.
– Bør ta en spansk en
Nilsen i Widerøe mener det er vel og bra med at regjeringen vil kutte prisene på FOT-rutene, men han mener samtidig det ikke er nok.
Han mener det gjelder å tenke større – og at regjeringen rett og slett bør ta en spansk en.
I Spania er det nemlig slik at staten tar 75 prosent av regningen for flybillettene til innbyggere på Kanariøyene og Balearene.
– Det er en modell som har fungert godt i 20 år, sier Nilsen.
Han mener er slik modell vil være med på å stoppe fraflyttingen og gjøre det mer attraktivt å bo i Nord-Norge.
– Spørsmålet er bare hvor mye penger vi har i Norge. Dette er i hvert fall en veldig, veldig treffsikker modell, som vil løse en del utfordringene for de som bor i Nord-Norge.
– Dagens flyavgifter er ekstreme
At regjeringen vil kutte prisen på FOT-rutene, har ikke Nilsen noe imot.
– Vi i Widerøe er selvfølgelig for at maksimaltakstene på anbudet settes kraftig ned. Men vi tror ikke det er løsningen på hele problemet.
– Det er utrolig viktig å se anbudsnettet og de kommersielle rutene under ett. Hvis man bare senker maksimalprisen på FOT-anbudet vil det fortsatt være like dyrt å fly Tromsø-Oslo eller Bodø-Oslo.
Nilsen mener dagens flyavgifter er ekstreme.
– Vi har verdens høyeste statlige avgifter for å fly innenriks. Det er ikke bærekraftig hvis man ønsker å bo i nord.
– Men blir ikke den spanske modellen veldig dyr?
– Jo, men det må skje noe. Vi kan ikke fortsette som nå om vi skal ha folk boende i Nord-Norge. Da må det både bli et bedre og billigere tilbud.
Nå frir Nilsen til politikerne og håper på gode diskusjoner.
Sp: – En spennende modell
I valgkampen lovet Senterpartiet å halvere prisene på flyruter i distriktet. I dag var partiet til stede på møtet med Widerøe i Bodø.
Erling Sande (Sp) er komiteleder i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget. Han liker forslaget fra Widerøe-sjefen om å innføre den spanske modellen i den nordlige landsdelen.
– Det er en spennende modell, som vi må se nærmere på. Sp har et klart mål om å få ned flyprisene for folk og næringsliv som er avhengig av å fly rundt i landet vårt.
Samtidig er han klar på at øverst på prioriteringslista i Senterpartiets er en halvering av flyprisene på kortbanenettet.
Tidligere denne måneden fortalte NRK om familien fra Kjøllefjord som måtte ut med 50 000 kroner for å besøke besteforeldrene i Sandnessjøen.
– Når vi ser at familier betaler opp mot 50.000 kroner for å ta med ungene for å besøke besteforeldrene, så må vi se på ulike grep på å få ned prisen, mener Sande.
Han støtter det gryende flyopprøret som nå er i gang i den nordlige landsdelen.
– Vi har ønske om at det nye anbudet skal være bedre og billigere for de som må ut å fly.