Det er et flyopprør under oppseiling i Nord-Norge.
Svindyre billetter og få avganger frustrerer både næringslivet, politikere og barnefamilier.
«Folk er forbanna», skriver NRKs politiske kommentator Tone Sofie Aglen.
Widerøes administrerende direktør har inntrykk av det samme.
– Jeg tror folk er fly forbanna i Nord-Norge, så det er på tide at det skjer noe, sier han til NRK.
I dag tok han imot Senterpartiets transportfraksjon på Widerøes hovedkontor i Bodø.
Diskusjonen handlet naturligvis om hvordan flytilbudet kunne bli billigere og bedre i Nord-Norge.
I Hurdalsplattformen varslet regjeringen at de både vil sikre lavere priser og flere avganger på kortbanenettet, det vil si de 15 flyplassene i Norge med kort rullebane som flyselskapene opererer fra.
Målet til regjeringen er en halvering av prisene på FOT-rutene, men så langt har lite skjedd.
– Bør ta en spansk en
Nilsen i Widerøe mener det er vel og bra med at regjeringen vil kutte prisene på FOT-rutene, men han mener samtidig det ikke er nok.
Han mener det gjelder å tenke større – og at regjeringen rett og slett bør ta en spansk en.
– Vi er utrolig opptatt av å stoppe fraflyttingen og få økt attraktivitet til å bo i nord, sier Widerøe-sjef Stein Nilsen.
Foto: Kåre Riibe Ramskjell / NRKI Spania er det nemlig slik at staten tar 75 prosent av regningen for flybillettene til innbyggere på Kanariøyene og Balearene.
– Det er en modell som har fungert godt i 20 år, sier Nilsen.
Han mener er slik modell vil være med på å stoppe fraflyttingen og gjøre det mer attraktivt å bo i Nord-Norge.
– Spørsmålet er bare hvor mye penger vi har i Norge. Dette er i hvert fall en veldig, veldig treffsikker modell, som vil løse en del utfordringene for de som bor i Nord-Norge.
– Dagens flyavgifter er ekstreme
At regjeringen vil kutte prisen på FOT-rutene, har ikke Nilsen noe imot.
– Vi i Widerøe er selvfølgelig for at maksimaltakstene på anbudet settes kraftig ned. Men vi tror ikke det er løsningen på hele problemet.
– Det er utrolig viktig å se anbudsnettet og de kommersielle rutene under ett. Hvis man bare senker maksimalprisen på FOT-anbudet vil det fortsatt være like dyrt å fly Tromsø-Oslo eller Bodø-Oslo.
NRK forklarer
Hva er egentlig FOT-ruter?
I Norge er de fleste flyrutene kommersielle. Det vil si at flyselskapene selv avgjør hvor og når de vil fly. Dermed settes det ikke opp flyruter hvor flyselskapene ikke tror de kommer til å tjene penger.
For å sikre et godt flytilbud over hele landet, kjøper staten transport på flyruter hvor det ikke lønner seg å fly kommersielt. I all hovedsak finner man disse flyrutene på Vestlandet og i Nord-Norge.
Disse flyrutene kjøper Samferdselsdepartementet etter en konkurranse mellom flyselskapene. I forbindelse med kjøpet pålegges såkalte forpliktelser til offentlig tjenesteytelse (FOT) på rutene. Her blir det stilt krav til billettpris, kapasitet, hvor ofte man skal fly og hvordan rutene skal flys.
Normalt er det flyselskapet som tilbyr den laveste prisen for å fly, som får oppdraget. Og i perioden avtalen gjelder, får flyselskapet enerett på å fly rutetrafikk på flyruten.
Nilsen mener dagens flyavgifter er ekstreme.
– Vi har verdens høyeste statlige avgifter for å fly innenriks. Det er ikke bærekraftig hvis man ønsker å bo i nord.
– Men blir ikke den spanske modellen veldig dyr?
– Jo, men det må skje noe. Vi kan ikke fortsette som nå om vi skal ha folk boende i Nord-Norge. Da må det både bli et bedre og billigere tilbud.
Nå frir Nilsen til politikerne og håper på gode diskusjoner.
Sp: – En spennende modell
I valgkampen lovet Senterpartiet å halvere prisene på flyruter i distriktet. I dag var partiet til stede på møtet med Widerøe i Bodø.
Erling Sande (Sp) er komiteleder i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget. Han liker forslaget fra Widerøe-sjefen om å innføre den spanske modellen i den nordlige landsdelen.
– Det er en spennende modell, som vi må se nærmere på. Sp har et klart mål om å få ned flyprisene for folk og næringsliv som er avhengig av å fly rundt i landet vårt.
Erling Sande (Sp) er komiteleder i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, og deltok på møtet med Widerøe-sjef Stein Nilsen i Bodø i dag.
Foto: Monica White Martinsen / NRKSamtidig er han klar på at øverst på prioriteringslista i Senterpartiets er en halvering av flyprisene på kortbanenettet.
Tidligere denne måneden fortalte NRK om familien fra Kjøllefjord som måtte ut med 50 000 kroner for å besøke besteforeldrene i Sandnessjøen.
– Når vi ser at familier betaler opp mot 50.000 kroner for å ta med ungene for å besøke besteforeldrene, så må vi se på ulike grep på å få ned prisen, mener Sande.
Han støtter det gryende flyopprøret som nå er i gang i den nordlige landsdelen.
– Vi har ønske om at det nye anbudet skal være bedre og billigere for de som må ut å fly.