Hopp til innhold

Vil at staten skal sponse flybillettene til nordlendingene

Widerøe-sjef Stein Nilsen tror folk i Nord-Norge er fly forbanna på de høye flybillettprisene. Nå ber han regjeringen om å ta en spansk en.

Flypassasjerer går om bord i et Widerøe-fly på Harstad/Narvik lufthavn, Evenes.

FLY FORBANNA: De skyhøye flyprisene er blitt en trussel mot at folk vil bo og jobbe i Nord-Norge. Nå foreslår Widerøe at staten skal betale for deler av flybillettene til nordlendingene.

Foto: Lars-Bjørn Martinsen / NRK

Det er et flyopprør under oppseiling i Nord-Norge.

Svindyre billetter og få avganger frustrerer både næringslivet, politikere og barnefamilier.

«Folk er forbanna», skriver NRKs politiske kommentator Tone Sofie Aglen.

Widerøes administrerende direktør har inntrykk av det samme.

– Jeg tror folk er fly forbanna i Nord-Norge, så det er på tide at det skjer noe, sier han til NRK.

I dag tok han imot Senterpartiets transportfraksjon på Widerøes hovedkontor i Bodø.

Diskusjonen handlet naturligvis om hvordan flytilbudet kunne bli billigere og bedre i Nord-Norge.

I Hurdalsplattformen varslet regjeringen at de både vil sikre lavere priser og flere avganger på kortbanenettet, det vil si de 15 flyplassene i Norge med kort rullebane som flyselskapene opererer fra.

Målet til regjeringen er en halvering av prisene på FOT-rutene, men så langt har lite skjedd.

Les også Én av tre avganger forsvant på fem år – Harald måtte reise to døgn for å bli hjerteoperert

Margit Steinholt og samboeren Harald Sommerseth side ved side.

– Bør ta en spansk en

Nilsen i Widerøe mener det er vel og bra med at regjeringen vil kutte prisene på FOT-rutene, men han mener samtidig det ikke er nok.

Han mener det gjelder å tenke større – og at regjeringen rett og slett bør ta en spansk en.

Stein Nilsen, adm dir Widerøe

– Vi er utrolig opptatt av å stoppe fraflyttingen og få økt attraktivitet til å bo i nord, sier Widerøe-sjef Stein Nilsen.

Foto: Kåre Riibe Ramskjell / NRK

I Spania er det nemlig slik at staten tar 75 prosent av regningen for flybillettene til innbyggere på Kanariøyene og Balearene.

– Det er en modell som har fungert godt i 20 år, sier Nilsen.

Han mener er slik modell vil være med på å stoppe fraflyttingen og gjøre det mer attraktivt å bo i Nord-Norge.

– Spørsmålet er bare hvor mye penger vi har i Norge. Dette er i hvert fall en veldig, veldig treffsikker modell, som vil løse en del utfordringene for de som bor i Nord-Norge.

Snøen skaper utfordringer på Bodø lufthavn
Foto: Helge Lyngmoe / NRK

– Dagens flyavgifter er ekstreme

At regjeringen vil kutte prisen på FOT-rutene, har ikke Nilsen noe imot.

– Vi i Widerøe er selvfølgelig for at maksimaltakstene på anbudet settes kraftig ned. Men vi tror ikke det er løsningen på hele problemet.

– Det er utrolig viktig å se anbudsnettet og de kommersielle rutene under ett. Hvis man bare senker maksimalprisen på FOT-anbudet vil det fortsatt være like dyrt å fly Tromsø-Oslo eller Bodø-Oslo.

NRK forklarer

Hva er egentlig FOT-ruter?

Hva er egentlig FOT-ruter?

I Norge er de fleste flyrutene kommersielle. Det vil si at flyselskapene selv avgjør hvor og når de vil fly. Dermed settes det ikke opp flyruter hvor flyselskapene ikke tror de kommer til å tjene penger.

Hva er egentlig FOT-ruter?

For å sikre et godt flytilbud over hele landet, kjøper staten transport på flyruter hvor det ikke lønner seg å fly kommersielt. I all hovedsak finner man disse flyrutene på Vestlandet og i Nord-Norge.

Hva er egentlig FOT-ruter?

Disse flyrutene kjøper Samferdselsdepartementet etter en konkurranse mellom flyselskapene. I forbindelse med kjøpet pålegges såkalte forpliktelser til offentlig tjenesteytelse (FOT) på rutene. Her blir det stilt krav til billettpris, kapasitet, hvor ofte man skal fly og hvordan rutene skal flys.

Hva er egentlig FOT-ruter?

Normalt er det flyselskapet som tilbyr den laveste prisen for å fly, som får oppdraget. Og i perioden avtalen gjelder, får flyselskapet enerett på å fly rutetrafikk på flyruten.

Nilsen mener dagens flyavgifter er ekstreme.

– Vi har verdens høyeste statlige avgifter for å fly innenriks. Det er ikke bærekraftig hvis man ønsker å bo i nord.

– Men blir ikke den spanske modellen veldig dyr?

– Jo, men det må skje noe. Vi kan ikke fortsette som nå om vi skal ha folk boende i Nord-Norge. Da må det både bli et bedre og billigere tilbud.

Nå frir Nilsen til politikerne og håper på gode diskusjoner.

Les også Dette flyet kan bli eit alternativ til ferje og hurtigbåt

Illustrasjon av Widerøe Zero sitt elektriske luftfartøy over Lysefjorden

Sp: – En spennende modell

I valgkampen lovet Senterpartiet å halvere prisene på flyruter i distriktet. I dag var partiet til stede på møtet med Widerøe i Bodø.

Erling Sande (Sp) er komiteleder i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget. Han liker forslaget fra Widerøe-sjefen om å innføre den spanske modellen i den nordlige landsdelen.

– Det er en spennende modell, som vi må se nærmere på. Sp har et klart mål om å få ned flyprisene for folk og næringsliv som er avhengig av å fly rundt i landet vårt.

Leder av Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget Erling Sande (Sp) til venstre. Administrerende Direktør Stein Nilsen i Widerøe til høyre.

Erling Sande (Sp) er komiteleder i transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget, og deltok på møtet med Widerøe-sjef Stein Nilsen i Bodø i dag. 

Foto: Monica White Martinsen / NRK

Samtidig er han klar på at øverst på prioriteringslista i Senterpartiets er en halvering av flyprisene på kortbanenettet.

Tidligere denne måneden fortalte NRK om familien fra Kjøllefjord som måtte ut med 50 000 kroner for å besøke besteforeldrene i Sandnessjøen.

Les også Familie må betale nesten 50.000 for å fly til besteforeldrene: – Det er helt uholdbart

Samboerparet Christoffer Robin Jensen og Kathrine Fjelleng Mikalsen i Kjøllefjord.

– Når vi ser at familier betaler opp mot 50.000 kroner for å ta med ungene for å besøke besteforeldrene, så må vi se på ulike grep på å få ned prisen, mener Sande.

Han støtter det gryende flyopprøret som nå er i gang i den nordlige landsdelen.

– Vi har ønske om at det nye anbudet skal være bedre og billigere for de som må ut å fly.

Les også Frykter for flytilbudet i distriktene når fylkene tar over flyruter fra staten

Widerøe-fly som lander.

Les også Avinor kritisk til Forsvarets nye rapport om F-35-støy på Evenes

Flypassasjerer går om bord i et Widerøe-fly på Harstad/Narvik lufthavn, Evenes.