Normal

Magisk Widerøe-reklame tar av på YouTube

Reklamen «Hele Norge. Hele tiden» har blitt en stor suksess nasjonalt og internasjonalt, med over 500.000 klikk på YouTube.

Filmen handler om en liten gutt og hans bestefar som sitter i solveggen en vakker sommerdag. Bestefar er ekspert på tryllekunster og den lille gutten maser om å få se magien «bare en gang til». Bestefar kan mer enn å bare trylle fram penger bak øret på barnebarnet, han kan nemlig trylle frem fly!

Bestefar i solveggen vet at disse flyene flyr hyppig over den samme fjelltoppem, så her er det lett å lure noen, ler Torstein Greni som er en av kreatørene bak filmen.

– Vi er kjempefornøyde. Spesielt fordi reklamen bringer seerne tilbake til det magiske ved å fly, sier informasjonssjef i Widerøe Silje Brandvoll.

Internasjonal suksess

Filmen har blitt kåret til «Ad of the day» på campaignlive.co.uk, og denne uken får den strålende omtale i bransjemagasinet Adweek under tittelen «Airline to Heaven».

Internasjonalt går filmen under navnet «Grandpa's magick trick», hvor den er tekstet på engelsk.

Filmen er utarbeidet av McCann og produsert av produksjonsselskapet 4 1/2.

Den store internasjonale suksessen er til stor glede for både Widerøe og teamet bak reklamefilmen.

– Det er helt fantastisk, og jeg tror det skyldes at vi har tolket den universelle historien og magien mellom en bestefar og et barnebarn på en slik måte som mange kjenner seg igjen i. Det virker veldig oppriktig og ærlig, sier Greni.

– Den formidler det budskapet vi ønsker å få frem, nemlig at Widerøe dekker hele Norge hele tia, forteller Brandvoll.

Inspirasjon til ideen bak filmen er hentet fra personlige erfaringer med besteforeldre og egne barn.

– Filmen er nok ikke så langt fra vår egen virkelighet, ler Greni.

Luksusproblemer og utfordringer

Filmen er laget på sommeren mellom Ålesund og Molde. Den største utfordringen var å finne det riktige stedet som ikke var for fint eller for stygt.

– Det var veldig viktig for oss å ikke miste realiteten i filmen, fordi det var nesten for fint der vi filmet. Det er fort gjort å få assosiasjoner til Melkesjokoladereklamer med en gang. Men dette kan vel kalles et luksusproblem, forteller Torstein Greni.

Teamet brukte også lang tid på å finne de riktige skulespillerne som hadde det de lette etter. Etter mye om og men fant de endelig Nico som spiller barnebarnet i filmen.

Det er en utfordring å finne barn i 5-6 års alderen som klarer å ta regi og skjønne alvoret i produksjonen. Vi ble derfor kjempeglade da vi fant Nico, som egentlig er 10 år. Vi var heldige som fant en som var moden nok i hodet, men som heldigvis ikke har mistet melketennene enda, sier Torstein Greni fornøyd.