SAS ble i vår nødt til å selge Widerøe til en investorgruppe bestående av Torghatten trafikkselskap, Fjord1 og Nordland fylkeskommune.
I dag signeres alle papirer, samtidig som pengene overføres fra de nye eierne til SAS, mens aksjene går motsatt vei.
– Dagen i dag er slutten på en lang reise, sier administrerende direktør i Widerøe, Lars Kobberstad, til NRK.no.
Torghatten blir største eier
Torghatten vil etter dagens overtakelse eie 51 prosent av aksjene, Fjord 1 sitter på 34 prosent, mens Nordland fylkeskommune eier 15 prosent.
Torghatten styrker med det sin posisjon som en av kjempene i norsk samferdsel. Det er totalt 1.400 ansatte i Widerøe, og Torghatten vil nå sysselsette til sammen 4.500 ansatte.
Administrerende direktør Brynjar Forbergskog sier kampen om kortbanenettet blir den viktigste i tiden som kommer.
– Man må ta det på alvor. Vi vil sammen med ansatte og ledelse i Widerøe jobbe for å være mest mulig konkurransedyktig i fremtiden, sier Forbergskog til NRK.
(artikkelen fortsetter under)
Ønsker de ansatte med på laget
Nordland fylkeskommune kjøpte sin andel av aksjene fra SAS for å sikre videre norsk eierskap i Widerøe, og for å sikre arbeidsplasser i Bodø. I dag er fylkesrådsleder Odd Eriksen en fornøyd mann.
– Den økonomiske styringen vi har i fylkeskommunen gjør at vi er i stand til å ta denne type løft når det er nødvendig, fylkesrådsleder Odd Eriksen.
Lørdag gikk han ut og inviterte de ansatte i Widerøe til å investere i eget selskap.
– Det viktige for oss var at vi fikk forankret et nordnorsk eierskap. Når det er på plass har ikke fylkeskommunen noen interesse av å sitte som langsiktig eier i Widerøe.
Widerøe-pilot Ola Giæver ivret i vår for at de ansatte skulle gå sammen og kjøpe selskapet, og interessen fra mangemillionæren har fortsatt ikke lagt seg.
– Vi tror på å ha interesserte ansatte som vil sin egen bedrift vel, det er i alles interesse. Da kan vi være med å gjøre bedriften omstillingsdyktig, brette opp ermene og stå på å gjøre en god jobb.
- Les også:
- Les også:
Små forskjeller
Selv om Widerøe i dag får nye eiere, vil ikke de reisende merke noen forskjeller bedyrer direktør Lars Kobberstad.
– Tanken er at de reisende ikke skal merke noen forskjell uavhengig av hvem som eier Widerøe. Men det kommersielle samarbeidet, produktsamarbeidet og rutesamarbeidet med SAS fortsetter.