Hopp til innhold

Widerøe nekter å innfri krav om flere avganger

Det nye rutetilbudet til Widerøe har de siste ukene skapt sterke reaksjoner spesielt på Helgeland. Widerøe sier nå at selskapet kan gjøre justeringer, men vil ikke innfri krav om flere avganger.

Widerøe på Finnmarkskysten

PROTESTER: Etter at Widerøe la fram sitt nye rutetilbud i Nord-Norge tidligere denne måneden, har det ikke manglet på reaksjoner spesielt fra Finnmark og Helgeland.

Foto: Jan Harald Tomassen / NRK

– Det blir ikke aktuelt å øke antall flyavganger til og fra Helgeland når de nye flyrutene kommer i gang i april neste år, sier direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Widerøe, Silje Brandvoll.

Både fra flyplassene i Rana, Mosjøen og Sandnessjøen legges det opp til færre avganger, noe som har skapt sterke reaksjoner.

Det eneste Widerøe kan gjøre er å se på mindre justeringer, sier Brandvoll.

– Vi har mulighet for å innføre mindre justeringer i tidtabellen.

Etter at Widerøe la fram sitt nye rutetilbud i Nord-Norge tidligere denne måneden, har det ikke manglet på reaksjoner spesielt fra Finnmark og Helgeland. Endringene gjelder de såkalte FOT-rutene som staten betaler for å opprettholde. Fra flyplassene i Sandnessjøen, Mosjøen og Rana blir det færre daglige avganger både nordover til Bodø og sørover til Trondheim.

Halvering i Sandnessjøen og Mosjøen

Fra flyplassen i Sandnessjøen og Mosjøen er det snakk om en halvering, sier ordfører Bård Anders Langø i Alstahaug.

Ordfører i Alstahaug, Bård Anders Langø (Ap)

– Tilbudet blir dramatisk dårligere, sier ordfører Bård Anders Langø i Alstahaug.

Foto: Sigurd Steinum / NRK

– Tilbudet blir dramatisk dårligere. Vi går ned fra fem ruter sørover per dag til Trondheim til bare to, og fra fire til to ruter nordover. Det vil få store konsekvenser for lokalt næringsliv på ytre Helgeland.

Også å komme seg til Universitetssykehuset i Tromsø, blir vanskelig å få gjennomført på én dag, ifølge ordføreren.

– En dramatisk konsekvens vil kanskje være at vi er nødt til å begynne å peke nesen vår sørover mot St. Olav i Trondheim for å få gjennomført helsereiser.

Men for Widerøe er det altså uaktuelt å sette opp flere avganger. Ifølge Brandvoll blir det for dyrt. Hun sier at ruteendringene er et resultat av hva Samferdselsdepartementet ønsker.

Skylder på staten

Silje Brandvoll

– Det blir ikke aktuelt å øke antall flyavganger til og fra Helgeland når de nye flyrutene kommer i gang i april neste år, sier direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Widerøe, Silje Brandvoll.

Foto: Tom Melby, Avisa Nordland

– Det er slik det engang fungerer i anbudssystemet at staten etter 1. april kjøper færre flyseter og frekvenser på Helgeland. Da må Widerøe for å være konkurransedyktig må vi gi et tilbud på det de ønsker å kjøpe.

Reaksjonene som har kommet skal Widerøe ta med seg inn i et møte med Samferdselsdepartementet. Statssekretær Tom Cato Karlsen fra Frp sier at de vil se på om det kan tas enkle grep, men at anbudskravene er satt og kontrakten med Widerøe er underskrevet.

– Vanskelig å gjøre alle til lags

– Det er vanskelig å gjøre alle til lags, men i stor grad opprettholdes minimumskravene. Så er det opp til operatøren av rutene å skape et tilbud som tiltrekker seg flest mulig passasjerer. Helgeland får nå i mye større grad direkteruter til og fra Bodø og Trondheim, fremfor dagens melkerute, som igjen gir raskere reisetid.

Statsminister Erna Solberg, som i går besøkte Helgeland, sier at tilbudet ikke skal bli dårligere:

– Widerøe har gitt uttrykk for at de har mulighet til å se på dette, og høre med kommunene hvordan dette tilpasses det som er mønsteret. Vi har en avtale som går ut på at vi skal ha et like godt tilbud som vi har hatt tidligere.