Administrerende direktør i Widerøe, Stein Nilsen, er knallhard i kritikken av Miljøpartiet De Grønne.
– MDG foreslår å øke avgiftene med 150 kroner på ett av våre seter på kortbaneruta. Det betyr slutten på de kommersielle kortbanerutene vi har i Nord-Norge og på Vestlandet.
Kortbanenettet er en rekke mindre trafikkerte flyruter i områder med få kollektivtilbud. Widerøe drifter disse på anbud fra staten.
De har selv innrømmet at ytterst få av de kommersielle kortbanerutene er lønnsomme.
– Forslaget om ytterligere skattlegging av helt nødvendig kollektivtransport i Distrikts-Norge truer kortbanenettets eksistens, sier Nilsen.
– Dette vil i beste fall forsinke det grønne skiftet i luftfarten.
Widerøe sier at det i snitt koster 1300 kroner for en flybillett på kortbanenettet, og at MDGs alternative budsjett vil øke prisen med 30 prosent.
Helt uenig
Nasjonal talsperson i MDG Arild Hermstad mener Widerøe bommer grovt med kritikken.
– Den største trusselen mot det grønne skiftet er at det koster for lite å forurense. Derfor trenger vi en felles klimadugnad hvor alle utslipp blir dyrere.
Han forstår dog at kortbanenettet er nødvendig noen steder.
– Vi anerkjenner at fly er en del av kollektivtrafikken i deler av Norge. Derfor vil vi skjerme kortbanenettet for de høyeste økningene.
Vil fly elektrisk
Widerøe ønsker å fly elektriske maskiner i framtiden. Nilsen sier de har startet arbeidet, og at kortbanenettet vil være egnet for å teste elfly.
Han skryter av MDG for å foreslå incentiver for elfly.
– De vil gjøre elfly lønnsomme gjennom blant annet fritak for merverdiavgift på utslippsfrie reiser. Dette er bra og det skal de ha honnør for.
– Dessverre virker totaliteten i MDGs alternative budsjett i motsatt retning, sier han.
MDG mener selv de er en venn av elflyene.
– Den gode nyheten er at vi har den mest offensive satsingen på rask elektrifisering av flytransporten, sier Hermstad. På den måten kan Norge bli først i verden til å fly uten utslipp.
– Jeg håper også Widerøe har fått med seg at vi vil gi klimabelønning til alle, hvor folk langs kortbanenettet vil få dobbelt så stor utbetaling som de som bor i byene.
Elfly innen 2025
Konsernsjef Dag Falk-Petersen i Avinor har vært offensiv med sine spådommer om elektriske fly. På Zerokonferansen tidligere i november presenterte han planer om elfly.
Avinor-sjefen var klar på at dette er framtiden.
– Vår ambisjon er at innen 2040 skal alle passasjerflyvninger i Norge være elektrifiserte.
Det første hybridflyet mener han skal kunne frakte passasjerer i Norge innen 2025.
Les også: Norge skrev luftfartshistorie: – Verden ser på oss