NRK Meny
Normal

Widerøe blir de første som får fly nye jetfly

Widerøe blir det første flyselskapet i verden som får fly de nye Embraerflyene fra Brasil. Allerede første del av 2018 skal det første flyet være på vingene i norsk luftrom.

Widerøe kjøper nye jetfly

Det første nye jetflyet skal ifølge Widerle være i lufta i løpet av første halvdel av 2018.

Foto: Illustrasjon/Widerøe

Catharina Solli

Informasjonssjef i Widerøe, Catharina Solli sier de første flyene vil være i lufta første halvdel av 2018, de første flyene kommer til å bli stasjonert i Bergen og Torp i Sandefjord.

Foto: Widerøe

– Vi har gjort oss bemerket i bransjen i en lengre periode og fått flere priser de siste årene. Vi har god kontroll på alle prosessene våre, og en teknisk avdeling i verdensklasse, og det er blitt lagt merke til der ute, sier informasjonssjef Catharina Solli i Widerøe til NRK.

De skal kjøpe tre jetfly og har opsjon på levering av ytterligere tolv fly fra flyfabrikanten Embraer. De tre nye maskinene skal leveres til neste år, men de nye flyene vil ikke bli satt inn på kortbanenettet, men bli tatt i bruk fra Bergen og Torp i Sandefjord.

For Widerøe, som er et lite flyselskap i internasjonal målestokk, er det stort å bli valgt ut av det brasilianske flyselskapet, især når det er mange andre og større flyselskaper som har bestilt langt flere fly fra produsenten.

– Når Embraer skal sette sine neste fly på vingene, så vil de gjerne ha en sikker og trygg flyoperatør, og det mener de Widerøe imøtekommer, så når flyene skal først ut å fly, så er det Widerøe og våre kunder som er først ut, sier Solli.

Ingen risiko

Ledelsen i Embraer har vært på besøk hos Widerøe i Bodø og snakket med medarbeiderne i selskapet for å se på hvordan de jobber. Når de første flyene kommer vil Embraer ha egne folk i Norge som skal følge opp piloter og teknisk personell på bakken.

Så langt har det ikke vært noen store utfordringer med flytypen, forteller Solli, og de mener heller det ikke er noen risiko ved å være de første til å ta i bruk flytypen.

–- Det er et annen generasjons fly, har flydd i en årrekke i Europa og resten av verden, dette er en endret versjon og en ny design som blir testet ut.

Mindre utslipp og støy

Grunnen til at det norske selskapet valgte Embraer er at leverandøren tilbyr en familie av flymodeller som passer Widerøes strategi og markeder godt. Disse gir selskapet mulighet til å videreutvikle dagens ruter og satse på nye områder, heter det i pressemeldingen.

Embraer E190-E2 har et betydelig lavere utslipp enn dagens fly i samme kategori. Widerøe opererer i dag en flåte på 41 canadiskproduserte fly av typen Bombardier Dash-8 turbopropell.

– Vi undervurderer ikke utfordringen, men jeg er samtidig veldig stolt av alle i Widerøe som har bidratt til en slik tillitserklæring fra en av verdens største flyprodusenter, skriver administrerende direktør i Widerøe, Stein Nilsen, i ei pressemelding.