NRK Meny
Normal

Widerøe avviser menneskelig svikt

En av pilotene som satt bak spakene i flyulykkene i Sandnessjøen var på opplæring som fartøyssjef da ulykken inntraff, men Widerøe avviser blankt at menneskelig svikt skal ha noe med havariet å gjøre.

Richard Kongsteien

AVVISER MENNESKELIG SVIKT: Kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien mener det ikke er noen indikasjoner på at en menneskelig skal ligge bak havariet av et Widerøe-fly onsdag morgen.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

– Det er ingen indikasjoner på at det ligger menneskelig svikt bak, og jeg synes at problemstillingen rundt at vi har en person på supervision er en medieskapt problemstilling som jeg vil karakterisere som tendensiøs, sier kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe.

Det var onsdag morgen at det ene hjulet på morgenflyet til Sandnessjøen knakk under landing. Det var en besetning på fire og tre passasjerer ombord.

En av pilotene var på det Widerøe kaller for supervision eller på kapteinsjekk. Det betyr ifølge Kongsteien at en kaptein lærer å bli fartøyssjef, for å lære oppgavene og rutinene til den som er fartøysjef.

Kongsteien avviser blankt at det skulle skorte på kompetansen eller erfaringen til pilotene ombord, han hevder begge kapteinene ombord hadde svært god erfaring.

– Faktum er at det var to kapteiner som fløy flyet, hvor en var under utsjekk, mens den andre var en svært erfaren kaptein. Det betyr at kompetansen foran i cockpit var svært høy.

I tillegg til den ene kapteinen som var på «kapteinsjekk», hadde Widerøe en person som var på opplæring som kabinpersonale, derfor hadde de en besetning på fire stykker.

Stiller spørsmål ved forklaring om vind

Widerøe forklarte ulykken med at ei vindkule skal ha presset flyet i bakken. Men NRK.no har mottatt flere e-poster og kommentarer på at været på Stokka Lufthavn overhodet ikke var dårlig, flere hevder derimot at det nærmest var vindstille da flyet skulle gå inn for landing.

Jeg har fløyet Widerøe på kysten i ca. 30 år, men har ikke opplevd Stokka hverken verre eller bedre enn andre flyplasser. Her må det være helt andre årsaker enn sterk vind. Kanskje "litt" menneskelig svikt?

Synd at det ganske ofte blir henvist til årsaker som ikke er relevante. Det gavner ingen, og aller minst flyselskapeen.

Hilsen en som har "utallige turer" med Widerøe.

Steinar Nyland / Kommentarfelt fra Helgelands Blad

Men Kongsteien mener at det ikke stemmer:

– Det var ikke helt vindstille på Stokka i går, men nå skal vår egen granskningskommisjon, og Statens havarikommisjonen for sivil luftfart undersøke alle fakta, både de meteorologiske, de mekaniske og det som skjedde før og under ulykken, så dette er fakta som vil komme opp under den undersøkelsen og som vi vil få svar på.

– Hva var årsaken til at dere i går gikk ut å mente at det var ei vindkule som presset flyet i bakken?

– Bakgrunnen for det er forklaringen fra mannskapet ombord, og de opplevde det slik.

Video Flyhavari

– Vanskelige vindforhold

Havarikommisjonen har vært på stedet og de foreløpige undersøkelsene deres støtter pilotenes og Widerøes forklaring.

De mener det er riktig at det ikke var mye vind på stedet, men at det kom vinkast som har gjort seg gjeldende for havariet i dag tidlig.

– Det går på at det var vanskelige vindforhold, og vindkast som førte til at flyet endte opp med en hard landing. Og det er slik med denne flytypen at det er en bolt i forbindelse med hovedunderstellet som er konstruert for å brytes dersom belastningen blir for hard på denne bolten, og hensikten er å forhindre mulige punkteringer av drivstofftanker, sier Havariinspektør Birger Bul.

– Kan menneskelig svikt hatt noe med havariet å gjøre?

– Det ønsker jeg ikke å kommentere, det er et for generelt spørsmål som blir vanskelig å svare på med to ord, sier Bull.

Vil ikke la seg avhøre av politiet

Ingen av de ansatte i Widerøe som var med i ulykken har latt seg avhøre av politiet så langt, årsaken er ifølge Kongsteien at de ansatte har fått beskjed fra sine fagforeninger om ikke å gi politiet noe annet en personalia. Det overrasker politiinspektør Olav Tofte Larsen i Helgeland politidistrikt.

– Jeg har ikke fått opplyst noen grunn til at de nektet å snakke. Sannsynligvis har de ingenting å skjule. Jeg ser det alltid som en fordel at folk snakkerlike etter hendelser. Da er hukommelsen best, sier Larsen til Helgeland Arbeiderblad.

Hvorfor besetningen ikke ønsker å la seg avhøre er noe usikkert, i dag har de fri. Kongsteien sier at gårsdagen var slitsom for deres ansatte.

– Det går greit med dem, men de er slitne i dag, det er jo en påkjenning både fysisk og mentalt. Men det er erfarne folk som har vært ute en vinternatt før. Og vi ønsker at de skal ut å fly igjen så fort som mulig, men det er også litt opp til dem, sier Kongsteien.

Flyhavari i Sandnessjøen

VINDKAST FØRTE TIL AT FLYET BLE PRESSET I BAKKEN: Det ene hjulet knakk på flyet, og havarikommisjonen har så langt ikke funnet noen annen forklaring enn at vanskelige vindforhold førte til ulykken.

Foto: Lars-Petter Kalkenberg / NRK