NRK Meny
Normal

Vil bli strengere på når bruer stenges ved kraftig vind og storm

Torsdag blåste det vind med orkan i kastene på Saltstraumbrua i Bodø, og brua måtte stenges flere ganger av hensyn til sikkerheten. Nå vurderer Statens vegvesen å bruke rødlyset oftere.

 På Saltstraumbrua er det orkan i kastene, og Vegvesenet ber folk om ikke å ta sjanser.

Dette skiltet møtte bilister som ville over VIDEO: Saltstraumbrua torsdag kveld, og det kan skje oftere i fremtiden.

Da Statens vegvesen var ute i stormen på torsdag ved flere vindutsatte bruer utenfor Bodø, så de at det er nødvendig å revurdere grensen for når de skal stenges ved storm. I første omgang gjelder det Saltstraumbrua og Åselibrua utenfor Tverlandet i Bodø.

Det blinkende lyssignalet på Saltstraumbrua viste torsdag en vindstyrke på 40 sekundmeter – som betyr orkan styrke.

– Kastevindene kan være svært farlig. Jo større bil, jo verre er det. I verste fall kan bilene blåse sidelengs, og er bilen stor nok holder kanskje ikke rekkverket, sa avdelingsdirektør i Nordland, Kjell Skjerve til NRK.no.

(artikkelen fortsetter under)

Kjell Skjerve

Avdelingsdirektør for Statens vegvesen i Nordland, Kjell Skjerve.

Foto: Håkon Jacobsen / NRK

– Kan skje ulykker

For at bruene skal stenges i dag må vinden blåse med 35 sekundmeter, og et gult lys advarer bilistene ved vind opp mot 25 meter i sekundet.

Nå vurderer Vegvesenet om terskelen for det røde lyset skal senkes til 32 sekundmeter, og det gule til 22 sekundmeter.

– Hvor raskt kan dere stenge brua når det er nødvendig?

– Det går ganske kjapt. Vi følger hele tiden med på målerne og har folk ute i felten, så vi kan stenge på kort varsel, sier Skjerve.

– Hva kan skje hvis folk ikke tar hensyn til at det er stengt?

– Vi så det jo i forrige uke under ekstremværet «Kyrre», der en henger med sprengstoff tippet på Rombaksbrua. Heldigvis gikk det bra, men det kan skje ulykker som også skader personer.

Fikk skader på bilen

På Åselibrua holdt det på å gå galt da skiboksen på en personbil ble tatt av vinden, selv om brua var åpen og kun varslet med gult lys.

– Føreren spurte oss om hvorfor det ikke var stengt og rødt lys når vinden var så kraftig at det ble skader på skiboksen og bilen hans, forteller Skjerve fra Vegvesenet.

– Både denne episoden og andre erfaringer vi har gjort oss den siste tiden i storm og uvær, gjør at vi vil se på grensene på nytt.

Kjell Skjerve informerer bilistene på Saltstraumbrua

Kjell Skjerve informerer bilistene i kø ved Saltstraumbrua.

Foto: Knut Haarvik / NRK