Widerøe vurderer å droppe rutekuttene

Helt frem til nå har Widerøe varslet at de kutter 1600 flyvninger i 2013 som en følge av økte avgifter. Men i dag ble flyselskapet overrasket i et møte med Samferdselsdepartementet.

Widerøe

I dag kom det frem nye opplysninger som gjør at Widerøe vurderer å droppe de drastiske rutekuttene.

Foto: Jens Kyed / NRK

I et møte i Oslo i dag ga statssekretær Geir Pollestad tydelig uttrykk for at han mener Widerøe har opptrådt uryddig og lagt all skyld på departementet for at de vil kutte 1.600 flyvninger.

Richard Kongsteien, Widerøe

Richard Kongsteien.

Foto: Widerøe

Men underveis i møtet kom det også frem opplysninger som gjør at Widerøe vurderer å ombestemme seg.

Selv om flyplassavgiften øker med 24 prosent, ga departementet beskjed om at de samtidig kutter i flysikringsavgiften. Widerøe vil ifølge Avinor få en total avgiftsreduksjon på ti millioner kroner.

– Helt nytt for oss

– Dette med de reduserte avgiftene er helt nytt for oss. Men hvis det er sånn at avgiftsnivået går ned og at vi ikke får økte avgifter på de minste flyene våre, så skal vi beholde rutene, sier kommunikasjonsdirektør Richard Kongsteien i Widerøe til NRK.

Han forteller at departementet ikke har kommunisert disse avgiftskuttene i hverken høringsrunden eller i dialogen med Widerøe frem til nå.

– Men det var jo en gladnyhet uansett. Jeg tar selvfølgelig forbehold om at tallene stemmer og at avgiftsøkningen blir så stor som de gir uttrykk for, fortsetter Kongsteien.

Omgjør i februar

Han sier at Widerøe nå skal sette seg ned å se på tallene, men dersom de stemmer starter arbeidet med å omgjøre rutekuttene.

– Det klarer vi nok ikke i januar, men fra i februar skal vi få i gang en del ruter igjen, forsikrer Kongsteien.

Fastholder årsaken til kuttene

Han fastholder imidlertid regnestykket som ligger til grunn for de kraftige rutekuttene. Widerøe mener departementets tilnærming med å bryte dette ned til maks 4 kroner per passasjer ikke gir et riktig bilde.

Widerøes egne tall viser at avgiftsøkningen blir på 170 kroner per avgang. Men selskapet har 120.000 avganger i året.

– Det høres lite ut med 170 kroner per avgang. Men våre tynneste ruter er aldri fulle. Dette er ruter som er helt marginale der avistransport eller gods kan være årsaken til at vi opprettholder ruten, sier Kongsteien.

Derfor blir det ifølge Widerøe feil å bryte dette ned på et gjennomsnitt av antall avganger og passasjerer.

– Hvis startavgiften øker med 170 kroner, vil nettoeffekten for Widerøe være 5 millioner kroner i 2013. Hele økningen er på 15 millioner, men 10 millioner av avgiftsøkningen kan vi sende som regning til Samferdselsdepartementet fordi det skjer på anbudsrutene. I 2014 blir våre økte kostnader på 10 millioner, og 20 millioner kan bli sendt som regning til departementet, sier Kongsteien.

Ville kutte 1.600 flyvninger

Men uansett ser det ut til at innbyggerne i distriktene kan slippe jubelen løs.

Forrige uke holdt Widerøe fast på at de ikke hadde noe valg, og at kuttene var helt nødvendige. De varslet at 1.600 flyvninger ville bli borte.

– Dette vil bety at det vil bli et dårligere tilbud ganske mange steder. Det er 58.000 flyseter som vil forsvinne fra Distrikts-Norge, så tilbudet vil bli betydelig dårligere, sa kommunikasjonsdirektør Kongsteien til NRK.no i forrige uke.

Oversikt over ruter som Widerøe ville kutte på grunn av avgiftsøkningene til Samferdselsdepartementet fra januar 2013:

  • Kirkenes-Lakselv: Direkteruten (som går søndager) legges ned
  • Kirkenes-Sørkjosen: Direkteruten (som går lørdager) legges ned
  • Kirkenes-Tromsø vv: Innstilles lørdag formiddag og ettermiddag, samt søndag formiddag
  • Tromsø-Hammerfest vv: Formiddagstur (WF902/903) tirsdag-fredag innstilles
  • Bodø-Stokmarknes vv: Formiddagstur (WF885) mandag-fredag innstilles
  • Sandnessjøen-Oslo vv: Innstilles onsdag og torsdag
  • Brønnøysund-Oslo vv: Innstiller en rundtur torsdag middag og fredag morgen
  • Trondheim-Kristiansund vv: Innstilles fredag morgen