Hopp til innhold

Lensmann: – Jeg er ikke spesielt tolerant overfor slike sjåfører

Et vogntog med en 20-tonns propell på lasteplanet har sperret fylkesvei 808 i timesvis. Nå risikerer de øst-europeiske sjåførene 10.000 bot for å ha brutt dispensasjonen for bred last.

Rumensk vogntogsjåfør i Leirvika i Hemnes riskerer bot e

Den øst-europeiske vogntogsjåføren var ikke interessert i oppmerksomhet etter at vogntoget hans kjørte seg fast i Leirvika på Helgeland i dag.

Foto: 03030-tipser

For tredje dag på rad står utenlandske vogntog fast langs veiene i Nordland. Akkurat nå sperrer nær ti vogntog ulike veistrekninger i fylet.

– Jeg er ikke spesielt tolerant overfor slike sjåfører. Også transportørene har et enormt ansvar, sier lensmann Oddbjørn Lorvik på Helgeland til NRK.no

Han måtte rykke ut til Leirosen i Leifjord etter nok ei melding om et utenlandsk vogntog i trøbbel.

Da hadde det svenskregistrerte vogntoget med bred last sperret fylkesvei 808 ved fergeleiet i Leirvika i Hemnes i flere timer. Dette er en pendlervei fra indre til ytre Helgeland, og det står biler i kø i begge retninger.

Bent André Grønli - bilberger i Viking

Bent André Grønli fra Helgeland bilberging måtte nok en gang i aksjon torsdag. – Utenlandske sjåfører mangler kunnskap om norske veier, mener han.

Foto: Lars-Petter kalkenberg / NRK

Lasten veier 20 tonn

Oppe på lasteplanet står en thruster for en båt eller flyterigg.

– Lasten veier 20 tonn. Dette er et svensk firma som har fått dispensasjon for bred tungtransport. Forutsetningen var at det skulle være to ledsagerbiler med samband. De har kun en ledsager, sier Lorvik.

Ifølge dispensasjonen skulle sjåførene henvende seg til politiet for assistanse. Det har de heller ikke gjort, ifølge lensmannen.

– De snakker dårlig engelsk og gjør dårlig rede for seg. Bilen har to godkjente vinterdekk, men har ikke kjettinger nok, forteller lensmann Oddbjørn Lorvik i Alstahaug og Leirfjord.

Der måtte bilberger Bent André Grønli fra Helgeland bilberging i aksjon.

Vogntog med tung last bom fast i Leirvika

Nærbilde av vogntoget med tung last som for andre gang på kort tid står bom fast i Leirvika.

Foto: Lars-Petter Kalkenberg / NRK

– Det er faktisk andre gangen på kort tid at akkurat denne bilen må berges. Han måtte få opptrekk i natt også litt lengre ned i bakken her.

– Så han bruker nesten ett døgn på noen få hundre meter?

– Ja, og to bilberginger. I natt fikk han beskjed om å legge på mer kjetting, svarer Grønli.

– Mangler kunnskap

Han understreker at det er en vanskelig bakke, og at det da er minst like viktig med kunnskap som utstyret.

– Det bør være norske sjåfører med norsk bil. De kan norske veier, og har større evne til å planlegge slik transport. Kunnskapen er det som etter mitt syn mangler hos utenlandske sjåfører.

– Denne bilen er godt utstyrt, men de har ikke den samme vinteren som vi har, og Norge er et land med mange bakker. Jeg opplever ofte at de får sjokk, og ikke forstår helt hvor de er kommet hen, sier bilbergeren.

Hovedpersonen selv er ordknapp om hendelsen.

– Jeg kom meg bare to hundre meter. Jeg har problemer med bilen, bekrefter sjåføren fra Øst-Europa, og går tilbake til vogntoget.

– Folk er livredde

Politiet ser alvorlig på forseelsen.

– Bilen vil bli ledsaget til Sandnessjøen av bergingsbilen. Der vil den bli parkert til bøtene er betalt og utstyret er i orden. Det er flere ting vi må se på. De har brutt dispensasjonen, og vi snakker om en bot på minst 10.000 kroner, sier lensmann Oddbjørn Lorvik.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Rumensk vogntogsjåfør i Leirvika i Hemnes riskerer bot e

Bilen har to godkjente vinterdekk, men har ikke kjettinger nok, ifølge politiet.

Foto: 03030-tipser

Lorvik er enig med UP-sjef Knut Danielsen, som på NRK.no i går uttalte at utenlandske vogntog som ikke er godt nok skodd forringer livskvaliteten til de som ferdes på veiene.

– Folk vi snakker med er livredde for hva de møter. Før eller senere ender det opp med en dødsulykke. Stat og myndigheter oppdaterer regelverk, men forholder seg ikke til det, sier Lorvik.

Fylkesvei 808 i Hemnes kan tidligst kan åpne i 13-tida. Ferjesambandet Leirvika-Hemnesberget er innstilt fram til veien åpner.

Vogntog-trøbbel

Rumensk vogntogsjåfør i Leirvika i Hemnes riskerer bot e

Men i bakkene opp fra fergeleiet i ble det bom stopp for de rumenske sjåførene.

Foto: 03030-tipser

Politiet har måttet dirigere trafikken langs en rekke strekninger. I Nordland blir trafikken på E6 i Grane dirigert ved Kappfjellia, like ved Litle Majavatn. Her blir det jobbet med å laste om et vogntog før det kan bli berget senere i dag.

E6 er torsdag formiddag helt stengt på nordsida av Saltfjellet, fordi et vogntog stenger veien ved Lønsdal. Statens vegvesen ber om at all trafikk på vei nordover venter ved Sørelva.

På E10 har et vogntog hatt problem i Bjerkviklia siden i dag tidlig. Statens vegvesen opplyser om at traileren gjør et nytt forsøk på å komme seg ned for å gjøre et nytt forsøk på å komme seg opp bakken nå.

E6 har også vært stengt ved Sørfold fordi et vogntog sperrer veien ved Kobbskaret, her blir trafikken torsdag formiddag dirigert forbi i ett felt.
På Bjørnefjell fikk et vogntog kjøreforbud fordi hengeren ikke hadde vinterdekk, og føreren ble pålagt å sikre hengeren før videre kjøring, det opplyser Midtre Hålogaland politidistrikt.

På Helgeland holdt politiet igjen tre kjøretøy i natt, fordi de ikke var godt nok skodd med vinterdekk og kjettinger. Ett ble frakta til Mosjøen, og de to andre ble tatt inn til Mo i Rana.

Rumensk vogntogsjåfør i Leirvika i Hemnes riskerer bot e

Lasten er en stor thruster som veier 20 tonn.

Foto: 03030-tipser