Det er særlig utenlandske vognttog som ikke kommer seg over fjellovergangene, sier Freddy Hansen som jobber for Falck bilberging.
- Vi har assistert minst 40 tunge kjøretøy på to døgn. Det dreier seg om alt fra litt drahjelp i bakkene til å slepe opp de som ligger utenfor veien med lasten strødd rundt, sier han.
Trafikkfarlig
Glatte veier som er dårlig strødd og sjøfører fra Øst-Europa - ifølge Freddy Hansen som driver med bilberging er det en farlig kombinasjon i trafikken.
Siden helgen har han og kolleger jobbet døgnet rundt med å berge kjøretøy som har kjørt seg fast eller havnet utfor veiene. Og det er altså særlig de østeoropeiske sjåførene som ikke har skodd kjøretøyene for nordnorske vinterveier.
- De skaper voldsomme problemer når det danner seg lange køer bak dem som blir stående stille. Det er svært trafikkfarlig, sier han.
- Ikke strødd
Og det er ikke bare de som driver med bilberging som merker det glatte føret på veiene. Langstransportsjåfør Trond-Eivind Jøraholmen kjørte tirsdag fra Sørarnøy og over Saltfjellet og Korgfjellet på sin tur sørover mot Danmark.
Han er opprørt over de dårlige kjøreforholdene i fylket.
- Det var glatt, med vaskebrett og et tynt islag på, men det fantes ikke et sandkorn på veien. Sand er visst mangelvare i det rike landet vi bor i, sier han.
Ikke egnet
Henry Nymann, som er distriktsveisjef på Helgeland, deler bergingsnæringens syn på at særlig østeuropeiske vogntog er et problem på vinteren.
- Ofte er det snakk om vogntogkombinasjoner som ikke egner seg for norsk føre. De får problemer selv på godt føre. Likevel er det så billig å få hjelp, at det ser ut til å nytte lite når vi informerer utenlandske sjåfører om de problematiske forholdene her. De kjører allikevel, sier han.
Nymann avviser at det er så dårlig strødd som noen påstår.
- Jeg er selv en storbruker av veinettet, og jevnt over synes jeg det er bra, sier han.