Navarsete vil beholde seilingsmønstret slik det er i dag. Men hun er åpen for å diskutere nye anløp, for eksempel i Alta og i Stavanger.
- Det er viktig for oss å legge til rette for at reiselivsbransjen langs kysten kan ha en god utvikling. Jeg er åpen for å diskutere dette med det selskapet som tar over drifta, sier Navarsete, sa samferdselsministeren da hun besøkte NHO reiselivs årsmøte i Alta.
Ut på anbud
Samferdselsdepartementet arbeider på spreng med å få ferdig anbudsdokumentene for Hurtigrute-konsesjon etter 2012.
Dermed kan Hurtigruten, som gjør dette idag, måtte gi fra seg oppgaven til andre selskaper. Regjeringen krever at selskapet som tar på seg jobben i fremtida i all hovedsak må følge dagens seilingsmønster, som har 34 anløp på rutekartet.
Politikerne åpner likevel for å la skipene gå innom andre havner enn i dag. Hensikten er at det skal bli lettere å utvikle reiselivet langs kysten.
Regjeringen lover samtidig å betale mer av regninga dersom dette blir noe av. Statskassa betaler allerede flere hundre millioner kroner årlig for at skipene skal frakte folk og gods langs kysten - hver dag.
Til Stavanger
Tre opposisjonspartier foreslår i kommunalkomiteens innstilling til distriktsmeldingen at Hurtigruten skal starte i Stavanger i stedet for Bergen.
I så fall må staten legger mer penger på bordet.
– Jeg mener det ligger en inntektsmulighet i form av flere turister dersom Hurtigruten kan seile fra Stavanger til Kirkenes, sier stortingsrepresentant Bjørg Tørresdal (KrF) til ANB.
KrF, Høyre og Frp
KrF-representanten fra Rogaland har fått med seg Frp og Høyre på et slikt forslag i kommunalkomiteens innstilling om distriktsmeldingen. De tre borgerlige partiene stiller seg positivt til en forlengelse av Hurtigrutens seilingsrute sørover til Stavanger. I dag seiler Hurtigruten mellom Kirkenes og Bergen.
Ikke begeistret
Men kommunikasjonssjef Ragnar Norum i Hurtigruten er ikke umiddelbart begeistret for ideen.
– Hvis Hurtigruten skal seile til Stavanger så trenger vi ett skip til, for da må vi utvide til 12 dagers seilingstid. Hvis det er betalingsvillighet fra staten side, så kan vi vurdere dette. Men på egen kjøl er det ikke kommersielt grunnlag å foreta en slik forlengelse, sier Norum.
Han viser til at det er Bergen som er den store og internasjonalt interessante flyplassen for turistene.
– Dessuten er det allerede gode kommunikasjoner mellom Stavanger og Bergen, peker han på.