Hopp til innhold

Vilde (14) starter skoledagen klokka ni: – Deilig å kunne sove lenger

Flere skoler i Bodø tester om senere start på skoledagen gir mer opplagte elever og bedre læring. – Det er ganske unikt det de gjør i Bodø. Jeg kjenner ikke til at man har prøvd ut dette i samme omfang i Norge, sier professor.

Niendeklasseelev Vilde Teigstad, Hunstad ungdomsskole

– I dag stod jeg opp først klokken åtte. Skikkelig luksus, sier niendeklasseelev Vilde Teigstad ved Hunstad ungdomsskole i Bodø.

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / NRK

Med åpen dunjakke, skjerf og skolesekk på ryggen trasker niendeklasseelev Vilde Teigstad i Bodø på vei til skolen sammen med sin venninne.

– I dag stod jeg opp først klokken åtte, sier 14-åringen.

For selv om klokka allerede har passert halv ni med god margin, er det ennå god tid for Vilde å rekke første time ved Hunstad ungdomsskole i Bodø.

Her starter nemlig skoledagen først klokken 08.55. Slik har det vært i snart 10 år.

– Det er veldig avslappende å ha litt mer tid om morgenen. Så blir det ikke så mye stress, og så er det deilig å kunne sove litt lengre, forklarer Vilde.

– Mer opplagte elever

 Rektor Kurt Danielsen ved Hunstad ungdomsskole.

Rektor Kurt Danielsen ved Hunstad ungdomsskole sier sen skolestart er en suksess.

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / NRK

I Bodø har tre av 20 skoler endret starttidspunktet for skolestarten til klokken 09.00 – mens det mer normale i Norge er skolestart senest 08.30. De andre to skolene er Bankgata og Alstad ungdomsskole.

Det handler om færre morgentrøtte elever forklarer en smilende rektor Kurt Danielsen ved Hunstad ungdomsskole.

– Jeg møter ofte elevene om morgenen og hilser på dem. Jeg syns de virker veldig opplagte og klar for skoledagen. Kommer det noen for seint så gir jeg bare beskjed om at i morgen kommer du tidligere, sier han og ler.

Vilde Teigstad er derimot på plass i klasserommet i tide til første time. Bøkene åpnes, og innholdet studeres.

– Jeg føler jeg klarer å følge bedre med i timene og er mer konsentrert. Jeg får gjort unna mer av arbeidet, sier Vilde.

For rektoren er det også flere fordeler med «bodømetoden» enn mer søvn til trøtte elever.

– Vi får også mer opplagte lærere som ikke kommer heseblesende inn til første time. Vi bruker timen mellom 08.00 og 08.55 til å planlegge undervisning og ha møter og kurs, sier Danielsen.

Pubertetsungdom trenger mer søvn på morgenen

Ståle Pallesen

– Studier fra utlandet og Norge at utsatt skolestart gir bedre læring, sier professor Ståle Pallesen ved institutt for samfunnspsykologi i Bergen.

Foto: Magnus Vabo / UiO

Så hvorfor gjør ikke flere som de tre ungdomsskolene i Bodø? Det samme spørsmålet har professor Ståle Pallesen ved institutt for samfunnspsykologi i Bergen stilt seg.

For ifølge han viser studier fra utlandet og Norge at utsatt skolestart gir bedre læring.

– Når ungdom kommer i puberteten blir døgnrytmen endret og de får det vanskelig med å sovne inn på samme tidspunkt som tidligere. Dersom ikke skoledagen endres tilsvarende blir det veldig mange som får for lite søvn i forhold til behovet, sier Pallesen.

– Flere skoler burde følge etter

Sen skolestart gir også mindre atferdsproblemer blant elevene ifølge han.

– Jeg vil absolutt anbefale av man vurderer å endre skolestarttidspunktet når elevene kommer i puberteten slik at ungdommene får nok søvn og fungerer bedre på skolen.

Men legger ikke bare elevene seg senere dersom de vet at de kan sove lengre på morgenen?

– Det selvsagt en fare for at noen vil gjøre det, men de fleste studiene viser ikke at det skjer. Det er kun en studie som indikerte at det skjedde. Den litteraturen vi har i dag viser at det er liten fare for at elevene bare vil legge seg senere, sier professoren i Bergen.

Det er egentlig bare en stor ulempe med dette skal man tro Pallesen.

– Mange foreldre opplever at de ikke får kontroll på ungene om morgenen. De vil da ofte selv være dratt på jobb før barna står opp.

Kan få depresjoner av for lite søvn

Men bør ikke ungdom lære seg til å ta ansvar selv? Nettopp dette mener sosialpedagog Jim Asphaug i Oslo. Han har flere års erfaring som miljøterapeut og psykologisk rådgiver fra ungdomshjem og skolekontor.

– Jeg er ikke bekymret for at man mister kontrollen på ungdommen. Det handler om å lære seg å ta kontroll selv over sitt eget liv.

Asphaug mener det viktigste er å stille krav til at skoleungdommen skal bidra – men ikke når på dagen.

At tre ungdomsskoler i Bodø har endret starttidspunktet for skoledagen synes sosialpedagogen er veldig positivt.

– Det er veldig bra at man har tenkt nytt. Det burde flere gjøre. I England starter skoledagen først klokken 10.00, og slik har det vært i mange år. I Danmark er det også prøvd ut sen skolestart med gode resultater.

Ifølge Asphaug kan også forsinket skolestart ha direkte positiv innvirkning på den psykiske helsen til ungdom.

– Angst og depresjoner påvirkes av søvnmangel. I dag er ungdom under et stort press til å være tilgjengelig på sosiale medier utover kveld og natt. Det påvirker lengden på dagen. Når man i tillegg vet at puberteten gjør at døgnrytmen til ungdom endres burde dette egentlig være en enkel sak for skolene. På videregående mener jeg sen start på skoledagen også kan være med å hindre frafall.

– Steintroll og pappnisser

Så hva er egentlig problemet? Ifølge Asphaug handler det om gammel vane.

– I Norge er skoledagen organisert som om elevene jobber i bedrifter. Det er lang tradisjon å starte skoledagen klokken 08.00 eller 08.30, og bruke tid på steintroll og pappnisser. Hadde man endret starttidspunkt, effektivisert undervisningen og tatt i bruk ny moderne teknologi kunne man fått mye mer ut av dagen – samtidig som elevene fikk dekt sitt søvnbehov.

Går motsatt vei

I Hemne kommune i Sør-Trøndelag går de derimot motsatt vei. Dette skoleåret endret nemlig Sodin skole starttidspunktet fra klokken 08.45 til 08.05, og da skulle man tro at man fikk svært trøtte elever i første time?

– Vi ser egentlig ikke forskjell. Jeg vil nesten si at de er mer opplagte nå enn det de var før, forteller rektor Siv Tove Sødal.

Hun sier de endret klokkeslettet for å samkjøre seg med den videregående skolen i kommunen som ligger like ved, samt at elevene selv ønsket å starte opp tidligere på dagen.

Men forskerne advarer mot å starte for tidlig?

– Vi har lest samme forskning, og hadde selvsagt det med i vurderingen. Men vi har ikke erfart at det er noe problem å starte så tidlig. Vi ser at foreldre og barna nå klarer å samkjøre seg bedre på morgenen, og elevene sier de får mer tid til skolearbeid etter skolen slik vi organiserer det nå.

– Vi er ikke ferdig å evaluere forsøksordningen, men jeg tror vi vil fortsette med dette noen år til, sier Sødal. Den største ulempen er egentlig at det er mer trafikk rundt skolestart enn før.

Øver på prøver før skolestart

Tilbake i Bodø er skoledagen over for 9A ved Hunstad skole, og Vilde Teigstad er på vei hjem.

En av motforestillingene til senere skolestart er at det blir travlere på ettermiddagene for elevene, men Vilde har løsningen på også det.

– De dagene jeg har det hektisk etter skolen, så kommer jeg bare litt tidligere på skolen og øver på prøvene før vi begynner, sier hun.

Om alle andre er like strukturert vites ikke.

Vilde Teigstad, Hunstad ungdomssskole i Bodø

En av motforestillingene til senere skolestart er at det blir travlere på ettermiddagene for elevene. – Ikke noe problem, mener Vilde Teigstad.

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / NRK