Hopp til innhold

Laserbøller blendet 126 fly i fjor

I helga ble et SAS-fly og et helikopter fra Forsvaret utsatt for kraftige laserangrep. Problemet har eksplodert, og nå krever pilotene strengere straff.

Video nsps_upload_2010_2_22_19_24_30_2290.jpg
Denne videoen er dessverre ikke tilgjengelig. Kontakt oss dersom du har spørsmål.

126 fly utsatt for blendingsforsøk med laser i Norge i fjor.

Norsk flygerforbund viser nå til lovgivning i USA, der laserblending kan bli straffet med inntil 20 års fengsel og 300.000 dollar i bot.

I helga skjedde det igjen. Et passasjerfly fra SAS og et helikopter fra Forsvaret ble blendet av laserlys under landing på Evenes lufthavn sent søndag kveld. Politiet har foreløpig ikke pågrepet noen for ugjerningen, men ser svært alvorlig på hendelsen.

– Vi har vanskelig for å tro at det er godt voksne mennesker som gjør dette. Vi ber derfor foreldre om å være oppmerksomme og følge med ungdommene sine, sier operasjonsleder Kåre Munkvold ved Midtre Hålogaland politidistrikt til NRK.

Det er bare en måned siden forrige laserangrep i Evenes-området. Da ble skipperen på en legebåt blendet av et kraftig laserlys.

En mann i 20-årene ble fratatt laserpennen og slipper trolig unna med en bot.

Dramatisk økning

Laserblending av fly har økt dramatisk på norske flyplasser på svært kort tid. Fra bare fem tilfeller med laserangrep i 2008 økte antallet angrep til hele 126 tilfeller i 2009, ifølge ferske tall fra Luftfartstilsynet.

De fleste laserhendelsene i fjor skjedde mens flyet var i en innflygingsfase. Størst var problemet på Flesland med 18 hendelser, mens Sola, Bodø og Værnes hadde henholdsvis 14, 10 og åtte hendelser hver. Ved den største flyplassen i Norge, Gardermoen, ble det rapportert inn åtte slike hendelser.

Per 19. februar i år er det registrert 20 laserangrep.

Bør sammenlignes med bombetrussel

Laserstråler

I USA straffes laserblending med inntil 20 års fengsel og 300.000 dollar i bot.

Foto: MORTEZA NIKOUBAZL / REUTERS

Nå krever pilotene at laserbøllene straffes mye strengere enn i dag.

– Vi jobber nå sammen med våre europeiske kolleger for å få til et felles regelverk. Flygerforbudnet ønsker at publikum skal skjønne hvor avorlig dette er. Problemet er at dette blir sett på som guttestreker. Vi mener laserangrep bør sammenlignes med å ringe inn en bombetrussel, sier sikkerhetsansvarlig Jo Bjørn Skatvold i Flygerforbundet til NRK.

Mens man tidligere trodde det kun var barn som «lekte» med laserpekere, er det nå avdekket forhold hvor voksne har rettet laserpekere mot fly. Også i Kristiansand er en mann under etterforskning for bruk av laser mot fly på Kjevik flyplass.

– Vi vet at det også er voksne folk som driver med dette, sier han.

– Setter menneskeliv i livsfare

Skatvold mener økningen i antall registerte laserangrep er urovekkende.

– Det viser at folk ikke har forstått at dette er farlig. Ulovlig bruk av laserpenner kan sette menneskeliv i livsfare. Det er en trussel mot flygerne. I mørket vil dette blende pilotene, og i den mest kritiske fasen. Det er også registert seinskader i øynene til piloter.

Kan kjøpes i lekebutikker

Laerpennene fås kjøpt i lekebutikker og på nettet. Statens Strålevern ønsker å innføre strengere regler for salg og bruk av slik lasere.

Ny forskrift i år

Rød laser

Laserblending av fly er et internasjonalt fenomen.

Foto: Per Ingvar Rognes / NRK

Avdelingsdirektør Jørgen Ingebrigtsen i Securityavdelingen i Luftfartstilsynet karakteriserer bruken av laserpekere mot fly som en trussel mot luftfarten.

– I de siste to årene har vi jobbet med å få satt dette problemet på dagsorden. Vi har blant annet vært pådriver for å få revidert forskrift om strålevern, som vi forventer vil trå i kraft senere i år. Forskriften vil innebære strengere restriksjoner knyttet til import, salg, besittelse og bruk av laserpekere. Vi har også involvert Politidirektoratet og Politiets sikkerhetstjeneste i arbeidet med å forebygge laserhendelser. I tillegg har aktørene innenfor luftfarten selv gjort nødvendige grep for å håndtere risikoen knyttet til laserhendelser. For eksempel har flyselskapene og Avinor etablert varslingsrutiner, som også omfatter politiet, sier Ingebrigtsen.

Internasjonalt fenomen

Laserblending av fly er et internasjonalt fenomen. Et raskt søk på nettet viser at problemet er internasjonalt. Bare på nettstedet YouTube fikk vi 1300 treff da vi søkte på laserblending av fly.