Hopp til innhold

Vil ha ny flyplassutredning

Å forlenge Stokka Lufthavn Sandnessjøen til 1200 meter er ingen garanti mot nedleggelse.

Video Flyplass-strid

Flyplass-strid

Det sier leder av flyplassutvalget i Alstahaug, Hanne Nora Nilssen. Nå ber hun Avinor om å vurdere flyplasstrukturen på Helgeland en gang til.

Stokka kan bli for liten

Avinor vil utvide Stokka lufthavn Sandnessjøen til 1200 meter. Men flytypen Q400, som Widerøe ønsker å fly med i fremtiden, må ha mer enn 1200 meter rullebane for å ta av. Om 15-20 år kan dermed de fleste flyene være for stor for Stokka og Sandnessjøen.

Hanne Nora Nilssen

Hanne Nora Nilssen vil ha ny flyplassutredning på Helgeland.

Foto: Øystein Nygård / NRK

– Hvis vi har en rullebane på 1199 meter og ingen fly som kan operere på denne lengden har vi ikke noe flytilbud, sier Hanne Nora Nilssen.

For Avinor er det billigst med en stor flyplass på Helgeland. Men Avinor anbefaler likevel at det satses på to flyplasser på Helgeland, en ny storflyplass på Hauan i Mo i Rana og en «halvstor» flyplass i Sandnessjøen.

Går for delt løsning

John Inge Lian

John Inge Lian i Avinor foreslår to flyplasser på Helgeland, en stor og en mindre.

Foto: Øystein Nygård

– Vi har kommet fram til at en delt løsning kanskje tross alt tilfredsstiller behovet for å fly både langs kysten og i Mo i Rana på en bedre måte. Og det er det vi har anbefalt, sier John Inge Lian i Avinor.

Men i Sandnessjøen frykter man nedleggelse av flyplassen dersom Stokka lufthavn «bare» utvides til 1200 meter. Nå ber de Avinor vurdere plasseringen av storflyplassen på nytt.

Vil avvente

– Kanskje vi er nødt til å avvente litt før vi konkluderer om flyplasstrukturen på Helgeland, sier Hanne Nora Nilssen.

Men i Rana advarer sjefen for flyprosjektet mot ny lokaliseringsstrid og mener det på sikt er plass til to store flyplasser på Helgeland.

Henrik Johansen

Henrik Johansen advarer mot ny flyplassdebatt på Helgeland.

Foto: Øystein Nygård / NRK

– Stokka har et potensial til en ny flyplass, det gir muligheter og det er lønnsomt samfunnsøkonomisk. Ingen på Helgeland er tjent med at det nå stikkes kjepper i hjulene. Det sier Henrik Johansen, som er leder av Polarsirkelen Lufthavnutvikling.