Årsaken er at vedlikeholdsloggene fra jagerflyene som var i Nord-Norge da Twin Otter-maskinen fra Widerøe styrtet, trolig er kastet.
Flere vitner har beskrevet skader på et britisk Harrier jagerfly som nødlandet på Bardufoss flystasjon samme dag som 15 mennesker mistet livet i flystyrten i sjøen mellom Gamvik og Mehamn i 1982.
Men vedlikeholdsloggene fra jagerflyene som deltok på Nato-øvelsen, er trolig kastet, hevder britiske militære myndigheter.
Lederen i granskingskommisjonen for Mehamnulykken, Gaute Gregusson, vil derfor vite hvilke regler som gjelder.
Vi vil ha kjennskap til destruksjonsrutinene i det engelske luftforsvaret - hva som destrueres og når det skjer, sier Gregusson.
Ulykkesstedet utenfor Finnmarks-kysten.
Det er særlig vedlikeholdsloggen til Harrier-flyet med kallesignal RED1 som kommisjonen er interessert i. Royal Airforce har tidligere opplyst at slike logger ble slettet etter fem år. Derfor ber kommisjonen om en redgjørelse for rutinene i de britiske arkivene. I 1987 ble det også avvist at det hadde vært skader på britiske fly under øvelsen i Nord-Norge.
Kommisjonen har nå hørt en rekke vitner fortelle om skadete britiske jagerfly. Derfor må dette spørsmålet avklares, sier kommisjonsleder Gregusson.
I brevet fra kommisjonen til de engelske myndigheter framholdes det også at flyene sannsynligvis hadde ekstra drivstofftanker ulykkesdagen, noe som ga dem ekstra stor rekkevidde i luften.
Widerøes Twin Otter LN BNK som styrtet i havet i 1982.
Kommisjonen ber også om navn på samtlige piloter og flygeledere som deltok på øvelsen i 1982 i tillegg til flygeplaner, flygernes personlige loggbøker, serienumrene på samtlige fly og eventuelle skaderapporter.
Det er ennå ikke klart når det kan bli høringer i Storbritannia om Mehamnulykken.