Hopp til innhold

Solvik Olsen vurderer å ta tilbake ansvaret for kystriksveien

Venstre-politiker May Valle mener det var en tabbe at Nordland fylke overtok ansvaret for kystriksveien. Nå vurderer Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen om staten igjen skal ta over ansvaret for «en av verdens vakreste veier».

Saltstraumen

Kystriksveien går blant annet over Saltstraumen, verdens sterkeste malstrøm, i Bodø.

Foto: Magne Myrvold

Saltstraumen

Kystriksveien går blant annet over Saltstraumen, verdens sterkeste malstrøm, i Bodø.

Foto: Magne Myrvold

I 2010 overtok fylkeskommunene en rekke veier fra staten, deriblant kystriksveien som strekker seg fra Nord-Trøndelag til Bodø, og har blitt kalt en av verdens vakreste veier av National Geographic.

Årene etter dette, hvor det har vært dårlig veivedlikehold, viser at dette var en tabbe, Venstre-politiker May Valle.

– Vi mener det er mer hensiktsmessig at staten har ansvar for sammenhengende vei. Dette gjelder Fylkesvei 17, også kjent som kystriksveien, som også går gjennom Trøndelag.

Fylkeskommunene kutter veivedlikehold

Helgelandsbrua sett fra Leirfjord-siden.

Kystriksveien går blant annet over Helgelandsbrua over Leirfjorden. Den binder også sammen kommunene Alstahaug og Leirfjord.

Foto: Billy Jacobsen / NRK 2009

NRK har nylig avdekket at fylkeskommunene bruker mye mindre penger på å vedlikeholde sine fylkesveier, enn det staten gjør på sine riksveier.

Valle mener en overføring til staten vil gjøre det lettere å få en oppgradering av kystriksveien, og ta igjen etterslepet.

– Vi trenger en helhetlig plan og utvikling av den veiforbindelsen, sier May Valle.

Dette er kystriksveien:

Kystriksveien

Samferdsministeren vil vurdere saken

Det var i 2010 at fylkeskommunene overtok totalt 17.000 kilometer med vei fra staten. Nå vil samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen se på om enkelte av veiene skal tilbakeføres til staten.

Ketil Solvik-Olsen tar ferga mellom fra Kjøpsvik til Drag

Ketil Solvik-Olsen, mens han tar ferga mellom fra Kjøpsvik til Drag.

Foto: Samferdselsdepartementet

Dette vil nå bli vurdert i arbeidet med Nasjonal Transportplan, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen fra Fremskrittspartiet til NRK.no.

– Vi har bedt Vegvesenet vurdere om veiene som ble overført til fylkene, skal tilbakeføres til Staten igjen.

Samferdselsråden er skeptisk

Fylkesråd for samferdsel, nestleder – Willfred Nordlund (Sp)

Fylkesråd for samferdsel, Willfred Nordlund (Sp).

Foto: Bjørn Erik Rygg Lunde / NRK

Fylkesråd for Samferdsel, Willfred Nordlund fra Senterpartiet, mener det er naivt å tro at veistandarden i Nordland blir bedre dersom enkelte veier overføres til staten.

– Kystriksveien hadde ikke spesielt stor prioritet før 2010, og overtar Staten må veien slåss for å få prioritet mot andre veier, sier Nordlund.

Nordlund frykter det kan føre til at kystriksveien kan tape i kampen mot andre veiprosjekt i Norge.

– Konsekvensen blir at vi får mindre penger. Det blir ikke mer penger til andre veier.

Fylkesvei møter Riksvei

Grunn til ettertanke? Fylkesvei møter Riksvei.

Foto: Øystein Nygård/NRK

Den bekymringen deler ikke May Valle.

– Staten har ikke vært noen bremse for utvikling av vei. Det er jo fylkeskommunen som den største bremsen, slik jeg ser det, sier Valle.

Har tro på fylkeskommunen

Forsker Einar Leknes mener det ikke er noen grunn til at staten skal overta enkelte fylkesveier.

Leknes, som er direktør ved Iris samfunnsforskning, har undersøkt hva som har skjedd etter at fylkeskommunene overtok veiene fra Staten.

Ifølge Leknes har man bedre kontroll og bedre prioriteringer på prosjektene, og at pengene til nye veiutbygginger blir brukt der behovene er størst.

– Fylkespolitikerne er svært aktive og vet hva som bør gjøres, mens Statens Vegvesen sitter litt lengre unna. Jeg ser ikke noe som tyder på at Staten er en bedre vegeier enn det fylkeskommunen er, sier Leknes til NRK.no.