1. desember omkom et ektepar i 60-årene i en frontkollisjon mellom et utenlandsk vogntog og en personbil ved Bjørnbærvika på E6 sør Mo i Rana. Årsaken til ulykken er foreløpig ikke kjent.
– Glattpolert vei
De første vitnene som kom til stedet etter kollisjonen forteller om en svært glatt vegbane. Jørn Johansen, som jobber med brøyting og strøing på de kommunale veiene i Rana, var en av de første som kom til.
– Jeg bor like ved, og fikk strødd grus slik at ambulansepersonell, politi og brannvesen kunne komme til og gjøre jobben sin.
Han opplever stadig vekk biler som får skrens i denne svingen.
– Dette er en sving som det absolutt skulle vært gjort noe med, sier han til NRK.
Strakstiltak
Vegvesenet har satt ned en ulykkesgruppe for å kartlegge hendelsesforløpet. Dagen etter ulykken ble E6 stengt mens ulykkesgranskerne gjennomførte en åstedsbefaring. Det er også foretatt en teknisk undersøkelse av de to involverte kjøretøyene.
– Det utarbeides en egen rapport med konkrete forslag til trafikksikkerhetstiltak på kort og lang sikt. Rapporten med strakstiltak skal være ferdig innen en måned, mens analyserapporten vil ta lengre tid, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak.
I 2008 skjedde det en dødsulykke på samme sted da en mann i 20-årene omkom.
– Det har vært såpass mange hendelser her, at vi vurderer flere strakstiltak. Blant annet vil trolig hastigheten bli satt ned. I tillegg må vi se på om svingen skal merkes med «Ulykkespunkt»-skilt, sier Naimak.
Bekymret
Flere sjåfører og dagpendlere har i løpet av helga vært i kontakt med NRK om det de mener er manglende vedlikehold på E6 sør for Mo.
– Sjekk doseringen i ulykkessvingen. Den er under enhver kritikk. Vi dagpendlere sør for Mo er livredde hver gang det er «nullføre», og det er ofte i løpet av vintersesongen, skriver en bilist.
Når en kurveradius er mindre enn 60 meter bygges veien med ensidig tverrfall som tilpasses etter kurveradius og veiens stigning.
– Om doseringen er i henhold til kurvens radius og fartsgrense er blant det som blir undersøkt av ekspertgruppen. Hva som vil skjer her er for tidlig å si noe om, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak til NRK.
Dystre tall
I alt har 122 personer mistet livet i trafikken på norske veier i perioden januar – oktober. Tall for samme periode i fjor var 94 omkomne. Gjennomsnittet for årets ti første måneder i tiårsperioden 2006–2015 var 166 omkomne, ifølge Statistisk sentralbyrå.
Totalt 36 personer har omkommet i frontkollisjon i løpet av årets 10 første måneder – mot 25 i samme periode i fjor. Samtidig har 105 blitt hardt skadd i årets 10 første måneder, mot 136 i samme periode i fjor.
– Vi har i dag over 1800 kilometer høytrafikkert riksvei som ifølge dagens veinormalen skulle vært sikret med fysisk livreddende midtrekkverk. Med andre ord ligger vi kraftig på etterskudd med sikringen, sier Geirr Tangstad-Holdal i organisasjonen Nei til frontkollisjoner.