I fjor brukte Helse Nord 260 millioner kroner på syketransport med fly. Nå mener helseforetaket at de kan spare penger på at de selv kan sørge for transporten av pasientene.
Det sier administrerende direktør Lars Vorland i Helse Nord.
- Vi har jo regnet på dette og det viser seg jo at vi kan fylle opp 15 Dash-fly hver eneste dag og i tillegg kan vi fylle opp tre og en halv Boeing.
- Vi er nå blitt så store at dersom prisene blir så høye som de er nå, må vi vurdere om vi skal starte med charter-fly, sier han.
Godt passasjergrunnlag
Når pasienter og pårørende fyller 15 Dash 8 og tre og en halv Boeing 737 hver dag, skulle Helse Nord ha nok passasjerer til å fylle egne fly.
I dag reiser de med ruteselskapene, for en stor del på kortbanenettet, og over 90 prosent av disse reisene foretas med fullprisbilletter.
Og flyene går ikke engang på tider og ruter som passer Helse-Nords behov, sier Vorland.
- Vi synes ikke at rutetilbudet er særlig godt tilpasset det behovet vi har. Dette gjelder særlig på en del av strekningene i Finnmark, men også i Nordland. Det fører jo til at det på mange vis er lettere å komme seg med direktefly fra Oslo og da er det ikke så rart at pasientene velger det, sier Vorland.
Høye utgifter
Som storkunde betaler Helse Nord mer til Widerøes flyveselskap, enn selskapet mottar i statsstøtte.
Dette har fått Vorland til å lure på om Helse Nord regnes som en del av statens tilskuddspolitikk.
Foto: Thomas Bjørnflaten / SCANPIX
Og reisingen er en tung budsjettpost for sykehus som er pålagt å spare penger.
- Dersom vi bare ser på flyreisene for pasienter og pårørende så utgjør det 260 millioner kroner av et budsjett på ni milliarder kroner.
- Dersom vi tar med luftambulanse, båt og transport langs landeveien så bruker vi faktisk 1,1 milliarder kroner i året på å flytte pasienter og pårørende. Totalt ligger det på mellom 13 og 14 prosent av budsjettet, sier Vorland.
Om en uke møtes Helse-Nord og Widerøe til forhandling om nye reiseavtaler. Dersom Helse-Nord ikke får bedre vilkår enn i dag, vil de bryte samarbeidet, sier Vorland.
- Da kommer vi til å vurdere charter.
- Vurdere eller iverksette?
- Dersom det lønner seg for oss komer vi til å iverksette sier Lars Vorland.