Halvparten av elevene på yrkesfag i Nord-Norge fullfører ikke utdannelsen sin i løpet av fem år, noe som er betydelig større enn landsgjennomsnittet. Aller verst er det for guttene på yrkesfag.
NHO-direktør Ivar Kristiansen i Nordland mener tallene er svært alvorlig for den enkelte elev og også for samfunnet, og sier frafallet nå må øverst opp på den politiske dagsorden.
– All den tid tallene viser at vi har de dårligste skolen i landet, så må vi ta grep. Det er ikke fordi vi skal korsfeste noen, men det er for å prøve å bidra med å gjøre noe med situasjonen, sier han.
– Har ikke dårligere skoler
Bekymringen deles av fylkesråden som har ansvaret for utdanning. Men Hild-Marit Olsen (Ap) vil ikke svartmale situasjonen.
– Jeg tror ikke vi har dårligere skoler her i nord enn ellers i landet, men vi har høyere frafallstall og vi har færre som får lærlingplasser. Det bekymrer meg, og det er en sak som jeg skal jobbe hardt med.
NHO i Nordland mener på sin side at drastiske grep nå må til for å få yrkesfagene på rett kjøl. Det er ikke nok å skaffe praksisplasser, når særlig guttene sliter med teorien fra første dag i videregående, mener rådgiver i NHO, Hans Nordgård.
– Vi burde bygge om hele den yrkesfaglige utdanningen, slik at vi gjør det som i flere andre land, hvor elevene begynner i lære fra dag én i kombinasjon med skole. For guttene det gjelder har ofte en praktisk heller enn teoretisk tilnærming til problemene. Gi de en manual når de mekker bil, så forstår de engelsken.
– Må bygge om skolene
Fylkesråd Hild Marit Olsen lytter gjerne til NHO. For et fylke og et næringsliv som er i vekst trenger kunnskapen som ungdommene har med seg fra videregående.
– Jeg tenker det er bra at NHO viser dette engasjementet. Her i Nordland er vi i samme båt, og vi har et skjebnefellesskap. Dette fylkesrådet har nettopp pekt ut utdanning og det å få ned frafallet som det viktigste politikkområdet denne perioden.
For Hans Nordgård er dette kjente toner.
– Det blir egentlig mye festtaler. De kan sette inn noe mere ressurser, men det blir det ikke resultater av. Vi er nødt til å bygge om skolene skal vi få bukt med frafallet, fastslår han.