NRK Meny

Vil bruke 7,5 millioner for å få slike tog på Nordlandsbanen

Venstre foreslår å bruke 7,5 millioner kroner på planlegging og tilrettelegging for hydrogentog.

Hydrogentog i Tyskland

Dette er et hydrogentog som skal brukes i Tyskland. Der har de bestilt 60 stykker.

Foto: NRK

Dette kommer fram av Venstres forslag til statsbudsjett, som legges frem 1. november.

Ida G. Johnsen - Listetopp for Ventre i Bodø, valget 2015

Ida G. Johnsen, 1.-kandidat til Stortinget for Venstre i Nordland.

Foto: Jo Straube

Ida G. Johnsen i Nordland Venstre mener dette vil være et viktig virkemiddel for å få Nordlandsbanen grønnere.

– Mens elektrifisering ikke er noe vi kan forvente på Nordlandsbanen med det første, er hydrogen noe vi kan sette i gang med rimelig kjapt, hevder hun.

Johnsen peker på at Tyskland allerede satser offensivt på hydrogendrevne lokomotiv, og at det står en fabrikk i Glomfjord klar for hydrogenproduksjon.

– Å gå fra dieseldrevet lokomotiv til hydrogenelektrisk lokomotivdrift på Nordlandsbanen er et konkret tiltak i det grønne skiftet, et samferdselsløft som også kan sparke i gang et industrieventyr for produksjon av hydrogen i fylket.

Også Abid Raja, nestleder i samferdselskomiteen på Stortinget (V), har engasjert seg i saken.

Jernbaneeksperter sier Rauma/Nordland er perfekte for hydrogentog, og vi akter å forhandle dette inn med regjeringspartiene.

Abid Raja (V)

– Flott hvis vi hadde fått det til før 2020

Til sammen slipper dieseltogene ut rundt 45.000 tonn CO₂ i året, ifølge tall som Teknisk Ukeblad har hentet inn (artikkel fra 2013).

Ida G. Johnsen forventer at regjeringa nå begynner å ta klimapolitikken på alvor, og peker på hydrogendrevne tog som et typisk eksempel på hva som må til for å realisere det såkalte «grønne skiftet».

– Når kan vi se slike hydrogenlokomotiv på Nordlandsbanen, tror du?

– Det ville vært flott om vi klarte det før 2020, men ting går ikke så veldig raskt i samferdselssektoren. Desto viktigere er det å få satt i gang en prosess nå.

Kan spare flere hundre millioner

SINTEF har anslått at mellom 300 og 400 millioner kroner kan spares årlig på strekningen mellom Steinkjer og Bodø hvis batteri- eller hydrogendrevne tog velges fremfor tradisjonell elektrifisering.

Mens batteritog alt er i prøvedrift i England, har et selskap i Tyskland bestilt flere titalls hydrogentog som skal være i drift fra 2018.

Liker ideen

Odd Henriksen

Odd Henriksen (H) utelukker ikke at dette kan være noe som er verdt å se nærmere på.

Foto: Øystein Nygård / NRK

Odd Henriksen (H), som er medlem av energi- og miljøkomiteen på Stortinget, synes ikke ideen i utgangspunktet er så dum.

– Når man ser på kostnadene knyttet til elektrifisering av Nordlandsbanen, er kanskje ikke hydrogen – eller en kombinasjon av hydrogen og batteri – en dum tanke. Teknologien ser ut til å begynne bli moden, når man ser på hva for eksempel Tyskland gjør, sier Henriksen til NRK.

Henriksen ser derfor ikke bort fra at dette er noe vi kan komme til å se på Nordlandsbanen om ikke så altfor mange år.

– Jeg tror vi i løpet av 2018–2019 vil se om dette er en teknologi som det er verdt å satse på i Norge. Så får vi se hva vi kommer fram til i budsjettforhandlingene i denne omgang, avslutter han.

Nordlandsbanen

NRK har forsøkt å få en kommentar fra NSB, som forteller at de har lite å gjøre med innkjøp av nye tog i fremtida. Dette er det et nytt selskap som heter Materiellselskapet AS som vil ta seg av, opplyser pressekontakt.

Foto: Rune Fossum

Video

Distriktsnyheter fra Nordland. TV
Se hvordan fluefiske ser ut fra lufta. Bildene er tatt utenfor Bodø.
Hver dag havner store mengder med dårlig renset kloakk rett ut i fjordene våre. En rekke store norske kommuner bryter nemlig rensekravene viser NRKs kartlegging.