NRK Meny
Normal

Vil bruke 7,5 millioner for å få slike tog på Nordlandsbanen

Venstre foreslår å bruke 7,5 millioner kroner på planlegging og tilrettelegging for hydrogentog.

Hydrogentog i Tyskland

Dette er et hydrogentog som skal brukes i Tyskland. Der har de bestilt 60 stykker.

Foto: NRK

Dette kommer fram av Venstres forslag til statsbudsjett, som legges frem 1. november.

Ida G. Johnsen - Listetopp for Ventre i Bodø, valget 2015

Ida G. Johnsen, 1.-kandidat til Stortinget for Venstre i Nordland.

Foto: Jo Straube

Ida G. Johnsen i Nordland Venstre mener dette vil være et viktig virkemiddel for å få Nordlandsbanen grønnere.

– Mens elektrifisering ikke er noe vi kan forvente på Nordlandsbanen med det første, er hydrogen noe vi kan sette i gang med rimelig kjapt, hevder hun.

Johnsen peker på at Tyskland allerede satser offensivt på hydrogendrevne lokomotiv, og at det står en fabrikk i Glomfjord klar for hydrogenproduksjon.

– Å gå fra dieseldrevet lokomotiv til hydrogenelektrisk lokomotivdrift på Nordlandsbanen er et konkret tiltak i det grønne skiftet, et samferdselsløft som også kan sparke i gang et industrieventyr for produksjon av hydrogen i fylket.

Også Abid Raja, nestleder i samferdselskomiteen på Stortinget (V), har engasjert seg i saken.

Jernbaneeksperter sier Rauma/Nordland er perfekte for hydrogentog, og vi akter å forhandle dette inn med regjeringspartiene.

Abid Raja (V)

– Flott hvis vi hadde fått det til før 2020

Til sammen slipper dieseltogene ut rundt 45.000 tonn CO₂ i året, ifølge tall som Teknisk Ukeblad har hentet inn (artikkel fra 2013).

Ida G. Johnsen forventer at regjeringa nå begynner å ta klimapolitikken på alvor, og peker på hydrogendrevne tog som et typisk eksempel på hva som må til for å realisere det såkalte «grønne skiftet».

– Når kan vi se slike hydrogenlokomotiv på Nordlandsbanen, tror du?

– Det ville vært flott om vi klarte det før 2020, men ting går ikke så veldig raskt i samferdselssektoren. Desto viktigere er det å få satt i gang en prosess nå.

Kan spare flere hundre millioner

SINTEF har anslått at mellom 300 og 400 millioner kroner kan spares årlig på strekningen mellom Steinkjer og Bodø hvis batteri- eller hydrogendrevne tog velges fremfor tradisjonell elektrifisering.

Mens batteritog alt er i prøvedrift i England, har et selskap i Tyskland bestilt flere titalls hydrogentog som skal være i drift fra 2018.

Liker ideen

Odd Henriksen

Odd Henriksen (H) utelukker ikke at dette kan være noe som er verdt å se nærmere på.

Foto: Øystein Nygård / NRK

Odd Henriksen (H), som er medlem av energi- og miljøkomiteen på Stortinget, synes ikke ideen i utgangspunktet er så dum.

– Når man ser på kostnadene knyttet til elektrifisering av Nordlandsbanen, er kanskje ikke hydrogen – eller en kombinasjon av hydrogen og batteri – en dum tanke. Teknologien ser ut til å begynne bli moden, når man ser på hva for eksempel Tyskland gjør, sier Henriksen til NRK.

Henriksen ser derfor ikke bort fra at dette er noe vi kan komme til å se på Nordlandsbanen om ikke så altfor mange år.

– Jeg tror vi i løpet av 2018–2019 vil se om dette er en teknologi som det er verdt å satse på i Norge. Så får vi se hva vi kommer fram til i budsjettforhandlingene i denne omgang, avslutter han.

Nordlandsbanen

NRK har forsøkt å få en kommentar fra NSB, som forteller at de har lite å gjøre med innkjøp av nye tog i fremtida. Dette er det et nytt selskap som heter Materiellselskapet AS som vil ta seg av, opplyser pressekontakt.

Foto: Rune Fossum

Video

Distriktsnyheter fra Nordland. TV
I tredje episode av Stortvildet må Erna Solberg tegne Jonas Gahr Støre. KrF må debattere som SV og motsatt. Hvem vinner debatten?
 Er Jonas Gahr Støre (Ap) god på seksualundervising? Se episode 2 av Stortvildet.