I et lite lagerlokale på Alstad i Bodø holder mikrobryggeriet Bådin til. I fjor solgte det dugnadsbaserte bryggeriet over 60.000 flasker med lokalt øl. I år håper de å selge over dobbelt så mange.
– Vi er i en tid der ølinteressen er stor og vi har sju sorter tilgjengelige. Omsetningen har nå blitt så stor at vi endelig har fått til å ansette vår første fulltids brygger, sier markedssjef i Bådin, Morten Iveland.
- LES OGSÅ:
Bryggeriboom
De siste fem årene har antall medlemsbedrifter i Bryggeriforeningen økt dramatisk og alle nye er håndverksbryggerier eller mikrobryggerier. I følge Bryggeriforeningen er det i underkant av 70 små håndverksbryggerier her i landet og nesten alle har kommet til etter 2012.
– Håndverksbryggeriene har vokst veldig, og de økte med over 40% i fjor. Nå står de for rundt 3% av all ølproduksjon i Norge, sier direktør i Bryggeriforeningen, Petter Nome.
Det er særlig i distriktene at bryggeriene har dukket opp, og det fins nå bryggerier i over 60 kommuner. Nome tror at utviklingen er en trend i tiden.
– Dette kommer nok som en motreaksjon mot det folk oppfatter som ensformig øl fra de store bryggeriene, sier han.
- LES OGSÅ:
Vi drikker mer - og mindre
I fjor ble det brygget over 1000 forskjellige ølsorter i Norge og for første gang på mange år har ølkonsumet økt på bekostning av vinkonsumet. Vi drikker ikke så mye mer øl, men vi drikker annerledes med flere øltyper og mer spesialøl, sier Nome.
– Det virker nå som om denne utviklingen gjør at vi drikker mindre alkohol, selv om folk drikker mer forskjellig øl. I tillegg representerer dette en ny og ansvarlig drikkekultur hvor det ikke handler om å drikke så mye, men det handler om å drikke forskjellige ting, sier Nome.
Ølet vil bli billigere
Selv om det har dukket opp nye bryggerier nesten overalt, tror Nome at flere vil forsvinne etter hvert.
– Etter hvert vil nok prisene falle på grunn av den økte konkurransen og da vil nok flere bryggerier bukke under, sier han.
I Bodø er ikke Morten Iveland spesielt bekymret for dette.
– Vi skal nok klare å imøtekomme de prisene publikum krever i takt med at vi øker produksjonen, sier Iveland.