– Han ser nå ut som han er en prest, han er ikke fra Kristelig FolkepartI? Han ser hvertfall sånn ut, sier Willy Woje og peker på bildet av ordførerkandidat Ole Hjartøy fra Bodø Høyre.
NRK har gått ut i gatene i Bodø for å sjekke kjendisfaktoren til byens tre heteste ordførerkandidater. De fleste har ikke peiling på hvem kandidatene er, til tross for at valget er få dager unna.
Politiker skylder på skjorta
Når Hjartøy, som i tillegg til å være ordførerkandidat er rådgiver i NHO – får høre at han blir sammenlignet med en prest fra KrF kommer det en liten latter.
– Jeg så det bildet dere gikk rundt med, det bildet er noen år gammelt. Men jeg tar det som et kompliment, det må jo bety at jeg ser litt ordentlig ut. Men det er nok den hvite skjorta under den mørke genseren som får det til å se ut som en prestekrage, unnskylder han seg med.
– Så du blir ikke fornærmet?
– Nei, på ingen måte.
Til tross for at ikke har full kontroll på hvem ordførerkandidaten er, gjør Høyre det bra i Bodø på NRKs ferske følge meningsmåling. Nå er det dødt løp mellom Arbeidertpartiet og Høyre.
Slik svarte Bodø-væringene i meningsmålingen:
– Kan være et tegn på utydelig politikk
Forsker Jo Sagli ved Institutt for samfunnsforskning har tatt en doktorgrad i blant annet lokaldemokrati. Han sier allmenn tillit til partiet og lokale saker er viktigst for velgerne når de skal stemme.
– Det er bare 11 prosent som ved siste valg som svarte personer på lista. Så det er nok viktigere hva partiet står for, enn hvilke personer som representerer partiet.
– Men bør det bekymre politikerne at folk på gata i kommunen deres ikke kjenner dem igjen?
– Det er nok viktigere om folk vet hva partiene står for og hvilke saker de vil framme, men hvis politikerne er utydelig kan det være et tegn på at også politikken deres ikke er så kjent, sier Sagli.
Slåss om spalteplassen
For Hjartøy og Høyre er det ikke noe nytt problem at de som lokalpolitikere ikke blir gjenkjent av kommunens innbyggere. Derfor har de i år jobbet med å profilere Hjartøy som person i valgkampen for at folk skal vite hvem han er og hva han står for. Blant annet har de en bil med slagordet «Med Hjartøy på rette staden».
– Det er veldig viktig når det er valgkamp, særlig når det gjelder kommune og fylkestingsvalg, for da er det ofte en personvalgkamp, der betyr personen like mye som politikken til det enkelte parti, sier han.
Han mener Sagli kan ha rett i at de kanskje ikke når ut med budskapet sitt når de ikke blir gjenkjent.
– Det er jo det som er utfordringen i Bodø. Vi har NRK Nordland som er fylkesdekkende, og en dagsavis der vi må slåss om spalteplassen, og den eies av A-pressen som i utgangspunktet skal være nøytral. Så det er ei kjempeutfordring å nå fram, konstater han.