Vet ikke om barneskole til 280 millioner er trygg å oppholde seg i

Alt var pakket og klart til å flyttes fra den gamle barneskolen i Fauske, til den splitter nye. Men så oppsto problemet: ingen kunne bevise at den nybygde skolen til nær 300 millioner var trygg å oppholde seg i.

Valnesfjord skole anleggsområde

Den splitter nye skolen i Valnesfjord skulle egentlig vært klar til skolestart, men så viste det seg at viktig dokumentasjon ikke var på plass.

Foto: Andreas Nilsen Trygstad / NRK

I den gamle nedslitte skolen i Valnesfjord i Fauske kommune i Nordland, står rader med pappesker i gangen. Egentlig skulle bygdas lærere og elever nå vært i den splitter nye skolen litt lenger bort, men like før skolestart fikk de kontrabeskjeden.

For til tross for flere år med planlegging, tomteanalyse, konsekvensutredning og forprosjektering, manglet de det som kanskje var viktigst:

Ingen hadde noen dokumentasjon på om bygget faktisk var trygt å oppholde seg i.

Dermed måtte elever og lærere igjen pakke opp skolebøkene i gamlebygget.

– Vi tenkte egentlig «er det mulig?», sier kommunalsjef for eiendom, plan og samfunnsutvikling, Trond Heimtun i Fauske kommune.

Kommunalsjef Trond Heimtun

– Vi tenkte egentlig «er det mulig?», sier Trond Heimtun, om at byggeprosjektet nok en gang ble utsatt.

Foto: Andreas Nilsen Trygstad / NRK

Nå er åpningen utsatt til 21. desember. I mellomtiden jobbes det for fullt med å sikre at betongkonstruksjonen ved skolen er solid.

– Det var en forferdelig situasjon å måtte erkjenne at vi faktisk ikke fikk gitt elever, ansatte og bygda en ny skole som planlagt. Nå prøver vi å gjøre det beste ut av det.

Rektor ved Valnesfjord skole Randi Myrbakk sier hun og kollegaene ble «litt matt» da de fikk beskjed om utsettelsen.

– Vi har pakket ned, pakket opp, og levd i esker. Vi må bare stole på at de som jobber med dette sørger for at sikkerheten i bygget er ivaretatt.

Rektor Randi Myrbakk Valnesfjord skole

Rektor Randi Myrbakk utenfor den gamle skolen, som de fortsatt må bruke. Hun sier de jobber godt med innholdet i skolen, til tross for at de må lete i bokser for å finne tingene.

Foto: Andreas Nilsen Trygstad / NRK

Ikke godkjent konstruksjonsarbeid

Grunnen til at skolen ikke kan brukes handler i bunn og grunn om mangel på dokumentasjon, og ikke bygget i seg selv. For at en skole skal kunne brukes må det utstedes en brukstillatelse fra kommunen, som kan dokumentere at de valgte løsningene er i henhold til kravene som gjelder.

Ifølge Heimtun er det mangel på dokumentasjon som kan vise at konstruksjonsarbeidet er trygt, som gjør at innflyttingen måtte utsettes i Fauske kommune.

Mathilde Winther er mor til Herman, en av skolens seksåringer. Hun sier hun var forberedt på en ny utsettelse, men mener det er viktigst at den nye skolen er sikker og trygg.

– Det viktigste for meg er at Herman har det fint, og er i et positivt læringsmiljø, og det opplever jeg at han er her. Allerede andre dag på skolen sa han at han elsker å gå på skolen, selv om den er gammel.

– Uheldig

Arkitektene VIS-À-VIS har vært prosjekteringsleder for skolen. Sivilarkitekt og daglig leder Sonja Røed kaller det hele en uheldig sak.

– Vi forstår frustrasjonen hos kommunen og opplever samtidig at alle parter er løsningsorienterte. Vårt fokus er nå å bidra til en god og sikker bygningsteknisk løsning for kommunen. Det er mange involverte, både på byggherre- og entreprenørsiden, som har hatt viktige roller i prosjektering av bygget, og hvor ansvar for de enkelte problemene ligger er for tidlig å si noe om. Vi har en god dialog med entreprenøren og deres underleverandører.