NRK Meny
Normal

Veritas advarer mot nye milliardtunneler

Det Norske Veritas advarer regjeringen mot å bruke 8 milliarder kroner på å bygge nye tunneler på E6 gjennom Sørfold.

Runar Horn kjører strekningen Narvik–Bodø tre ganger i uka.

Det Norske Veritas mener trafikkgrunnlaget er for lite, og stiller spørsmål ved om tunnelene her er fortjener å bli prioritert. Rapporten vekker sterke reaksjoner både blant politikere og yrkessjåfører.

– Hver gang jeg møter andre vogntog i de trange tunnelene blir det trafikkork. Marginene er små, det er lite å gå på sier yrkessjåfør Kjell Sakariassen på E6 gjennom Sørfold i Nordland.

I vinter anbefalte Statens vegvesen å bygge en helt ny E6-trase, og dermed skrote samtlige av de 16 tunnelene på strekningen. Prislappen vil komme på rundt 8 milliarder kroner.

Heller utbedre

Men Det Norske Veritas som skal kvalitetssikre tallene til Vegvesenet mener i en ny rapport at det derimot at det er bedre å utbedre de gamle tunnelene for kun en milliard kroner.

– Det mener vi ikke holder faglig. DA vil vi ikke kunne gjøre annet enn å installere det sikkerhetsutstyret som kreves. Det betyr at tunnelene vil bli enda smalere enn de er i dag, sier Unni Gifstad som er strategisjef Statens vegvesen.

Ingen nasjonal plan

Tunnelene på E6 i Sørfold er langt fra de eneste i landet som ikke tilfredsstiller moderne sikkerhetskrav. Det finnes i dag rundt 200 like dårlige tunneler i Norge, og Veritas er ikke sikker på om tunnelene i lille Sørfold fortjener å være først ut.

– Det er selvsagt snakk om mye penger. Men nye E6-tunneler er ikke en lokalsak. Dette er en viktig sak for hele den nordnorske landsdelen. Vi har stor verdiskapning i Nord-Norge som er helt avhengig av samferdselen. Vi har ingen alternativer med jernbane, sier ordfører Lars Evjenth i Sørfold til NRK.

Veritas ønsker ikke å kommentere saken og viser til Samferdselsdepartementet, som er ventet å komme med sin konklusjon i løpet av året.

Beskjeden fra yrkessjåføren til rapportskriverne er i alle fall klar.

– Dette er galskap. Samferdselspolitikerne burde tatt seg en tur og vært med i bilen i en uke. Da hadde de fått sett hvordan det er å kjøre her, sier Runar Horn.

Created by InfoDispatcher