Hopp til innhold

Her monteres lyden av framtiden

Fra neste år får 9 av 10 nordmenn DAB (Digital Audio Broadcasting), og prisen for å høre digitalradio i et land fullt av fjell er på svimlende én milliard kroner.

Her monteres lyden av fremtiden

Om få år er FM-radioen fortid, og Norge bygger for tiden verdens mest omfattende digitale radionett.

– Norkring bruker 50 årsverk på denne kjempejobben. I tillegg legges ned 100.000 arbeidstimer over hele landet for oppdragsgiverne som er Digitalradio Norge og NRK, sier kommunikasjonssjef Ingrid Dietrichson i Norkring til NRK.no.

Arbeidet med å montere nye sendere over hele landet startet rundt påske i fjor. Siden har de jobbet på spreng for at nordmenn skal få landsdekkende DAB-dekning innen utgangen av 2014.

Nå er turen er kommet til Steigen i Nordland og den nær 100 meter lange høyeffektsenderen får 30 nye antenner.

100.000 arbeidstimer

– Vi bygger to nett, ett som vil ha en befolkningsdekning på 90 prosent som er de kommersielle kanalene. Det andre har en dekning på 99,5 prosent, som er NRKs kanaler. De to nettene har til sammen kapasitet for å tilby et 30-talls radiokanaler når digitaliseringen er fullført, sier Dietrichson.

Og det er ingen enkel jobb de mange hundre montørene over det ganske land, som monterer de nye antennene.

(artikkelen fortsetter under)

Her monteres lyden av fremtiden

Her monterer de lyden av fremtiden 880 meter over havet.

Høye fjell og dype daler

– Norge er høye fjell og dype daler, en vanskelig topografi og et uforutsigbart klima. Dette er en jobb som krever god planlegging og mye fysisk tungt arbeid. Montørene er høyt oppe, og bør ikke lide av høydeskrekk, sier hun til NRK.no.

Etter turen ned gjennom tårnet får vi vite hva som er fordelene med DAB.

– DAB-dekningen vil bli like god som den P1 har i dag, det vil si at den når 99,5 prosent av Norges befolkning. Det blir mange flere kanaler, et mye bedre tilbud og en annen radiohverdag, reklamerer Ingrid Dietrichson.

FM-radioen har i dag fem riksdekkende kanaler, mens DAB-nettet vil ha mulighet til å få plass til bortimot 80 nye riksdekkende radiokanaler.

De grønne mastene på dette kartet er satt i drift – de gule er klare før jul – da er 27 storsendere ferdig. I tillegg skal 700 mindre sendere dekke andre områder, og arbeidet har kommet langt.

(artikkelen fortsetter under)

NRK starter ny DAB-radio kampanje

NRK starter ny DAB-radio kampanje.

– Kikk opp, ikke ned

På Steigensenderen sitter de skråstilte FM-antennene like under de tretti nye DAB-antennene. Christer Nystad strekker seg ut i løse lufta 80 meter over tårnfoten.

Kjell Amundsen i Norkring er også med på toppen av masten. Mest for å passe på NRKs medarbeider som er med til topps.

– En fin dag. Vi har en god del kabling igjen, men nå er de 30 antennene monter, sier Amundsen.

Steigen opp er loddrett. Monteringa skjer 880 meter over havnivå, og montørene er sikret med klatresele.

– Vi er godt sikret, og stoler på utstyret, sier Amundsen.

Og kollegene har en god tone i masta.

– Det er fysisk krevende og vi få mye frisk luft. Hadde vi lest mer på skolen, hadde vi kanskje sluppet dette, smiler han.

– Men det er godt kameratskap, vi kommer tett på hverandre.

Både høyt og lavt

Tidligst slås FM-båndet av i 2017. Nøyaktig tidspunkt er det Stortinget som bestemmer. Første fase av utbyggingen av DAB-nett står ferdig til høsten, da har 90 prosent av folket tilgang. Andre fase dreier seg om de resterende 9,5 prosentene.

80 prosent av husstandene i Norge kan allerede i dag motta DAB digital radio, men mye arbeid gjenstår. Nye geografiske områder vil bli dekket og steder som allerede har dekning vil forbedres og finjusteres.

Utbyggingen skal være ferdig i god tid før det analoge FM-nettet i Norge slås av i 2017 og erstattes av DAB.

Hva skjer med bilradioen?

Mange har bilen som sitt primære sted for radiolytting, og Norge har tradisjonelt vært et utfordrende land for bil i radio.

Radiobølger som reflekteres fra fjellvegger kan skape store forstyrrelser, og mange har nok erfart at underholdningen i bilen ble sparsommelig på vestlandsferien.

Med digital radio vil dette problemet bli borte, men det stiller samtidig spørsmål om hva man gjør med det gamle utstyret. Det er nemlig ikke nødvendig å bytte ut den gamle FM-radioen i bilen. I stedet kan man i dag få kjøpt et rikt utvalg adaptere som løser problemet.