Veien raste ut i havet – i dag åpner nyveien

For tre måneder siden raste veien, hus og andre bygg ut i havet. I dag får folk i Brønnøyområdet endelig fastlandsforbindelsen tilbake.

– Vi har gravd fem meter ned til fjellet og tatt bort leire og dårlige masser, og bygd opp igjen med stein, så dette skal være stabilt, forteller Statens vegvesens prosjektleder for veien, Bjørn Brodtkorb.

Den nye veien er laget på rekordtid og etter nye standarder. I dag åpner veien som er planlagt for både dagens og fremtidens trafikk og vær for offentligheten. Målet er at veien skal tåle tilsvarende ras som gjorde ende på den forrige veien i april.

Da var det et stort, svart, hull som møtte trafikantene i asfalten på fylkesvei 76 ved Tosbotn. Massene som skulle støtte opp veien hadde forsvunnet og rast ut i fjorden. Flere bygg forsvant, og et bolighus sklei nedover mot havet. Siden morgentimene fredag den 1. april har veien som gikk til og fra Brønnøysund vært stengt.

Ny vei på Tosenveien

Den nye veien er bygget etter moderne standarder og sikkerhetssoner. Fem meter med løsmasse er fjernet og fylt opp igjen med stein hele veien ned til fjellet.

Foto: Ole-Christian Olsen / NRK

Har ventet i over tre måneder

Willfred Nordlund, fylkesråd

Fylkesråd Willfred Nordlund ser frem til åpningen av den nye veien.

Foto: Frank Nygård / NRK

Når veien i dag åpner har det vært sårt etterlengtet for svært mange. Hele regionen ble avhengig av ferge for å komme seg videre på fastlandet, og den stengte veien har skapt utfordringer for både innbyggere, næringsliv og offentlig beredskap i flere kommuner. Fylkesråd for samferdsel i Nordland fylkeskommune, Willfred Nordlund, er en av de som er glad for at ventetiden for ny vei nå er over.

– Dette får stor betydning for næringslivet og befolkningen som har blitt berørt. Brønnøysund har jo nærmest blitt som en øy, og det er klart at det å ha forbindelsen inn til E6 er gull verdt for næringslivet, forteller Nordlund.

Benyttet seg av unntaksbestemmelse

Torbjørn Naimak, regionvegsjef i Statens vegvesen

Regionvegsjef Torbjørn Naimak i Statens vegvesen.

Foto: Håkon Jacobsen / NRK

For å fortgang i prosessen har Vegvesenet gjennomført en såkalt direkteanskaffelse. Det er regionvegsjef Naimak som har besluttet å bruke unntaksbestemmelsene i forskrift om offentlige anskaffelser for å kunne inngå en avtale med en entreprenør, uten en tradisjonell anbudsrunde.

– Å lyse ut oppdraget vil ta lang tid, og kan vanskelig forsvares sett opp mot konsekvensene det har for tusenvis av mennesker ikke å ha en forbindelse til E6. Ved at vi kommer i gang nå, kan vi åpne vegen flere måneder tidligere enn vi ellers kunne ha gjort, sier Naimak.