Hopp til innhold

Bygget vei til tre milliarder - foreldre mener barna får en mer trafikkfarlig skolevei

For tre milliarder kroner har Bodø fått en splitter ny innfartsvei. Men paradoksalt mener foreldrene at barna i en av bydelene samtidig får en mer trafikkfarlig skolevei.

Gangbru Hunstad

Her blir gangbrua som i tre år har ført skolebarn sikkert over veien, fjernet.

Foto: Statens Vegvesen

Innfartsveien til Bodø er en jevn strøm av biler og var blant de mest trafikkerte og mest ulykkesutsatte strekningene i Nord-Norge.

Derfor brukes det over tre milliarder kroner på en ny veipakke der blant annet store deler av riksvei 80 er lagt i tunnel. Det skulle man tro at ville gi barna en tryggere skolevei, men en av løsningen som er valgt i veiprosjektet har ført til store protester fra foreldrene.

– Det ironiske er at vi har fått en oppgradert bilvei, men for de myke trafikantene har vi fått en løsning som er dårligere enn den vi hadde, sier Ronny Nydal Sletteng som er leder for FAU ved Alstad barneskole.

Ronny Nydal Sletteng, FAU-leder Alstad barneskole

FAU-leder ved Alstad barneskole Ronny Nydal Sletteng syns det er paradoksalt at de har fått en dårligere løsning etter en oppgradering av veien.

Foto: Harald Krogtoft / NRK

Fjernet gangbru over veien

Frem til tirsdag denne uken krysset skolebarna fra bydelen Hunstad den trafikkerte riksvei 80 trygt over ei gangbru. Men tirsdag ble brua som planlagt revet, og nå skal ungene krysse veien over et gangfelt i stedet. Gangfeltet er heller ikke lysregulert.

Før gangbrua ble satt opp krysset barna riksveien i en undergrunnstunnel. Den er også fjernet.

Nydal Sletteng mener sikkerheten til de myke trafikantene har blitt en salderingspost i veiprosjektet.

– Vi har hatt en trafikksikker skolevei hvor ungene kunne krysse veien uten å komme i kontakt med biltrafikken. Nå har vi fått en løsning hvor de myke trafikantene må dele veien med bilene. Det er en dårlig løsning, spesielt for de minste ungene, sier Nydal Sletteng.

– Brua var for bratt

Hunstadkrysset - gangbru - fotgjengerovergang

Frem til tirsdag passerte skoleelevene veien trygt over en gangbru. Men nå er brua borte og elevene må ned på jorda og krysse veien via gangfelt.

Foto: Lars-Bjørn Martinsen / NRK

Statens vegvesen forstår kritikken, men sier at trafikken ikke vil være unormalt stor. Det er beregnet at det kommer til å passere over 8000 biler hver dag der ungene skal krysse veien.

– Unger flest klarer å forholde seg til den trafikken det vil være snakk om her, sier Arild Hegreberg som er prosjektleder for Bypakke Bodø.

Hegreberg sier det vil være umulig for Statens vegvesen å bygge adskilte overganger overalt hvor det krysser folk i områder med tilsvarende trafikkmengde.

– Vi tror også at brua der den lå ville blitt en omvei for barna som uansett ville ha brukt gangfeltene. Det har hele tiden vært tenkt at den skulle rives. Den er også for bratt og i veien for det resterende veiarbeidet, forklarer Hegreberg.

Ber om redegjørelse

Ida Pinnerød, ordfører foran Bodøtunnelen

– Endelig kan tålmodige bodøværinger se lyset i tunnelen, sa Ida Pinnerød da den nye Bodøtunnelen ble åpnet.

Foto: Harald Krogtoft / NRK

Ordfører Ida Pinnerød (Ap) åpnet tunnellen for bare halvannen uke siden, men ber allerede nå om en redegjørelse.

– Jeg har bedt om en redegjørelse fra Vegvesenet om situasjonen, sier Pinnerød,