Varsler nye rutekutt på kortbanenettet

18 av 23 kommersielle kortbaneruter går med tap for Widerøe, dermed ligger det an til nye rutekutt allerede fra januar, melder E24.

Widerøes jetfly Embraer E190-E2

I mars varslet Widerøe at de ville kutte i rutene til og fra Lofoten og Vesterålen, nå blir det nye kutt fra neste år.

Foto: Marita Andersen / NRK

Widerøe varslet den 8. oktober at de ville gå gjennom rutetilbudet sitt og at det kunne gå mot flere kutt på de kommersielle rutene.

I mars i år ble det kjent at flyselskapet kutter 44 avganger på grunn av færre reisende, og allerede da ytret selskapet bekymring for fremtiden til kortbanenettet.

Utspillet kom som en reaksjon på forslaget til statsbudsjett, hvor flyselskapet hadde håpt på bedre rammebetingelser etter økningen i flyseteavgiften.

Kutter i kommersielle kortbaneruter

Overfor økonomiavisen E24, erkjenner Widerøe-sjef Stein Nilsen at 18 av flyselskapets 23 kommersielle kortbaneruter går med tap, dermed blir det nye flykutt fra årsskiftet.

– 18 av 23 kommersielle kortbaneruter vi driver i dag er ikke lønnsomme, sa Widerøe-sjefen under et debattarrangement om norsk luftfart i regi av Polyteknisk forening i Oslo sentrum mandag kveld.

Stein Nilsen i Widerøe

Widerøe-sjef Stein Nilsen ser seg nødt til å kutte i de kommersielle kortbanerutene.

Foto: Einar Aslaksen

Kuttene vil ikke ramme anbudsrutene (FOT-ruter) da disse drives på statlig anbud. Blant de kommersielle kortbanerutene er det ifølge E24 eksempelvis snakk om rutene mellom Oslo og Leknes, Svolvær, Sandnessjøen og Brønnøysund.

Nilsen har ingen kommentar til E24 om hvorvidt kuttene betyr redusert frekvens, eller at ruter kuttes fullstendig.

Håpet på kutt i flypassasjeravgift

Nilsen hadde ifølge E24 håpet på kutt i flypassasjeravgiften i statsbudsjettet for 2019.

– Det skjedde ikke, så nå er det slutt og vi skrider til verket, sa han.

I forslaget til statsbudsjettet ble det kun foreslått en liten justering fra 83 til 75 kroner for Europa- og innenriksruter.

Widerøe-sjefen vil ikke si om kuttet betyr redusert frekvens på ruter, eller om selskapet vil kutte ruter helt.

– Det har jeg ingen kommentar til nå, men det er noe vi skal jobbe med og forhåpentligvis avklare innen utgangen av november. Endringene vil tre i kraft fra og med januar 2019, sier Nilsen til E24.